اخبار فرهنگی هنری

برقراری عدالت آموزشی با مدرسه تلویزیونی

برقراری عدالت آموزشی با مدرسه تلویزیونی
احسان سهرابی مدیر گروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش سیما گفت: با شنیدن نام مدرسه تلویزیونی اولین تصوری که در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد تجربه مخاطب در طی این دو سال است، مدرسه‌ای جایگزین ایامی که دانش آموزان نمی‌توانستند به صورت حضوری به مدرسه بروند و طبیعتا محتوای درسی را دست می‌دادند که این مسئله باید به گونه‌ای جبران میشد، قطعا تلویزیون به عنوان یک رسانه با تمام ویژگی‌های شناخته شده قصد دارد سریع و جهادی در این موضوع ورود کرده و ظرف چند روز این خلا را پر کند.
دریافت بازخورد های مثبت مدرسه تلویزیونی
سهرابی گفت: آنچه که ما از سیستم رسمی آموزش و پرورش و عموم مردم در جامعه بازخورد گرفته ایم این برنامه کاربردی بوده و توسط مخاطب به خوبی دیده شده و دارای نتیجه بوده است، اما در ابتدای سال ۱۴۰۱ توسط آموزش و پرورش اعلام شد که کلاس‌ها باید حضوری برگزار شود چالشی با عنوان آیا همچنان ضرورت برقراری مدرسه تلویزیونی به شکل آنچه تجربه شد وجود دارد برای گروه آموزشی شبکه آموزش مطرح شد.
عملکرد مثبت آموزش و پرورش
مدیر گروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش سیما گفت: برای پاسخ به این سوال باید کارکرد مدرسه تلویزیونی در زمان حال و آینده را مورد بررسی قرار داد، بازخورد‌های دریافت شده در مدتی که مدرسه تلویزیونی پخش شد گواه این است که این برنامه خارج از عملکرد مثبت آموزش و پرورش در مناطق و دسترسی‌هایی مثبت بوده است.
ارائه محتوای ارزشمند در مدرسه تلویزیونی
سهرابی گفت: مدرسه تلویزیونی محتوای ارزشمندی را به آسانی در اختیار مخاطبین خود قرار داده که از دست رفتن این محتوای ارزشمند نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد در این شرایط سوال پیش می‌آید که آیا ضرورت اجرای این به شکل سابق وجود دارد یا خیر؟
لزوم به کارگیری از ظرفیت تلویزیون
به گفته سهرابی، طبیعتا با حضوری شدن مدارس فرصت و لزومی برای اجرای چنین برنامه‌ای نخواهد بود، انتقال دانش به آن شکلی که تجربه شده توسط معلم در کلاس‌های درس در حال اتفاق افتادن است، به نقطه‌ای می‌رسیم که از ظرفیت تلویزیون باید به گونه‌ای کاربردی استفاده شود.
جلوگیری از قطع ارتباط دانش آموز با علم و دانش
او می‌گوید: تلویزیون قرار نیست شبیه سازی برای کلاس درسی دانش آموزان باشد اتفاقی که در این دو سال به ضرورت تجربه شد و اتفاق بسیار خوبی بود، ما باید کاری کنیم که تا دانش آموزی که در کلاس درس حضور داشته و توسط معلم آموزش می‌بیند، در منزل با درنظرگرفتن ویژگی‌های رسانه و تلویزیون با مسئله درس، علم و دانش ارتباطش قطع نشود. 
حفظ مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش سیما
سهرابی گفت: نگاه ما این است که اگر دو سال تجربه‌ی مناسب و مفیدی در مناطق مختلف کشور را داشته ایم مدرسه تلویزیونی حذف نشود و برای استفاده از آن در موقعیت جدید اصلاحاتی در آن شکل بگیرد.
ضعف در انتقال محتوای جذاب به دانش آموزان
به گفته سهرابی، هنگامی که آماری از عدم دسترسی دانش آموزان به کلاس درس مفید، با کیفیت و  مطالب علمی به شکلی که متناسب با زمانه‌ی خود باشد وجود دارد و در انتقال محتوای جذاب به دانش آموزان ضعیف هستیم باید از ظرفیت تلویزیون در این زمینه استفاده کنیم.
مدیر گروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش سیما گفت: تعریف مفید بودن در شرایط مختلف نیز به شکل متفاوتی معنا می‌شود، برای مثال در یکی از بهترین مدارس کلان شهر‌های کشور اتفاق آموزش استاندارد می‌افتد که باعث می‌شود دانش آموز از حداکثر بهره مندی که وجود دارد استفاده کند خروجی این مسئله زمانی قابل مشاهده است که در آزمون‌های مختلف سنجش دانش آموزان برای مدارس ویژه و کنکور هنگامی که آمار‌ها اعلام می‌شود متوجه می‌شویم عدد‌ها در کلان شهر‌ها و شهرستان‌ها قابل مقایسه نیستند.
آموزش توسط آموزش و پرورش به بهترین شکل در حال انجام است
سهرابی در خصوص فایده و کاربرد مدرسه تلویزیونی برای مخاطب این برنامه گفت: متناسب با موقعیت گروه مخاطب ما تعریف از مفید بودن متغیر است، صحبت بر سر این است که آموزش و پرورش در این زمینه قطعا تلاش خود را می‌کند و بحث آموزش به بهترین شکل در حال انجام است.
مدرسه تلویزیونی به مثابه ابزار کمکی
او می‌گوید: مدرسه تلویزیونی به عنوان ابزار کمکی یک هدف را دنبال می‌کن  و آن هم این است که محتوای آموزشی علم آموزی  در عین جذابیت برای دانش آموزان حفظ شود، قطعا ما فرصت‌های تعاملی که معلم در کلاس دارد را در مدرسه تلویزیونی نداریم، اما به عنوان یک ابزار کمکی برای جذاب‌تر کردن موضوع علم و دانش و از همه‌ی این موارد مهم‌تر  سطحی از علم را در جامعه با استفاده از ابزار‌های جذاب رسانه تصویری همانند محصولات تولیدی، صدا، نور و رنگ عمومی کنیم.
دسترسی آحاد دانش آموزان به محتوای جذاب علمی
به گفته سهرابی، عدالت آموزشی به این معنا است که محتوای جذاب علمی و آموزشی باید در دسترس تمام دانش آموزان کشور باشد، هنگامی که می‌گوییم کانال تلویزیونی ما قابلیت این را دارد که ۹۹.۵ درصد کشور را پوشش دهد باید از این امکان به عنوان ابزاری برای انتقال دانش به فرزندان کشور استفاده شود.
زمان مناسب و نظم، الویت پخش برنامه مدرسه تلویزیونی
به گفته سهرابی، با تمام محدودیت‌هایی که وجود دارد تلاش شده تا به صورت دقیق و علمی زمانبدی که برای پخش برنامه درنظر گرفته شود، همچنین از یک گروه برنامه ریزی آموزشی برای انجام این برنامه ریزی با الویت درنظر گرفتن زمان مناسب برای دیده شدن توسط دانش آموزان و نظم دعوت شده است.
مدیر گروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش سیما گفت: کلمات مدرسه، کلاس درس، زنگ مدرسه همگی برای ما زنده اند و دارای ارزش هستند، اما تصویری که از مدرسه تلویزیونی وجود دارد به هیچ وجه شبیه تصویر قبلی که از مدرسه تجربه کرده ایم نیست، در این مدرسه قرار است انتقال مفاهیم علمی و درس به جذاب‌ترین شکل خود اتفاق بیفتد، به این معنا که دانش آموز نتواند مرزی بین برنامه‌های سرگرمی کننده و کلاس درس درنظر بگیرد.
پیگیری ایجاد سرگرمی دانش آموزان در مدرسه تلویزیونی
به گفته سهرابی، در مدرسه تلویزیونی قرار بر ایجاد کلاس درس نیست در واقع در این برنامه به دنبال یک فرصت تفریح و ایجاد سرگرمی برای دانش آموزان هستیم، در مدرسه تلویزیونی برای ایجاد علاقه و اشتیاق در دانش آموزان برای دنبال کردن این برنامه توسط مخاطب اش تلاش شده است.
انتقال مفاهیم آموزشی بر مبنای محتوای کتاب درسی
سهرابی گفت: این برنامه در راستای انتقال مفاهیم آموزشی موجود در کتاب درسی تولید شده و الگوی برنامه ریزی و زمانبدی محتوایی که دانش آموز از معلم دریافت می‌کند بر اساس کتاب درسی و تقویم آموزشی است.
آغاز به کار مدرسه تلویزیونی در دوم مهرماه
مدیرگروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش گفت بازگشایی مدرسه تلویزیونی ایران از روز شنبه دوم مهرماه ۱۴۰۱ خواهد بود و دانش آموزان پایه‌های اول تا نهم در شبکه آموزش منتظر تدریس کتاب‌های درسی خود با شیوه‌ای بسیار متفاوت از گذشته باشند.
استفاده از موفق‌ترین آموزگاران و دبیران خلاق در مدرسه تلویزیونی
وی گفت: در طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران، درس‌های فارسی، علوم و ریاضی دوره اول و دوم دبستان و درس‌های ریاضی و علوم دوره اول متوسطه را با الگو‌هایی جذاب و متنوع ارائه می‌کنیم، تولیدات امسال ما در مدرسه تلویزیونی جدید قرار نیست شباهتی به مدرسه تلویزیونی که قبلاً تجربه و دیده شده، داشته باشد، زیرا که امسال مدارس باز هستند و تدریس تلویزیونی به شیوه دوران تعطیلی مدارس، موضوعیت و جذابیتی ندارد به همین منظور با استفاده از تجربه جمعی از موفق‌ترین آموزگاران و دبیران خلاق، به ترکیبی از کلاس، قصه گویی، بخش‌های نمایشی و برنامه‌های تامینی با محتوای دروس و اهداف آموزشی مدارس، دست پیدا کرده‌ایم که فراگیر، ضمن دریافت مطالب درسی، احساس متفاوتی نسبت به شبیه سازی کلاس درس در سیما پیدا کند.
دسترسی به محتوای آموزش رسمی در تلویبیون 
مدیرگروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش گفت: برنامه‌های آموزشی ما برای دانش آموزان دبستان ۲۰ دقیقه برای هر درس و در مقطع دبیرستان ۳۰ دقیقه‌ای خواهد بود. این برنامه‌ها، امسال فقط در شبکه آموزش و از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۸ شب که بیشتر دانش آموزان در مدرسه نیستند پخش می‌شود و تمام محتوای آموزش‌های رسمی ما، بعد از پخش در تلویزیون در تلویبیون در دسترس خواهد بود.
ایجاد عدالت آموزشی از مزایای مدرسه تلویزیونی
 سهرابی در مورد رویکرد و شعار مدرسه تلویزیونی ایران گفت: رویکرد ما بر اساس رهنمون‌های مقام معظم رهبری، مدیران سازمان صداوسیما و شبکه آموزش، دستیابی به «عدالت آموزشی» با استفاده از امکان پوشش حداکثری سیما است و تلاش داریم نابرابری در توزیع امکانات و فضا‌های آموزشی و بودجه خانواده‌ها برای تحصیل دانش آموزان را با ارائه آموزش‌هایی مفید و جذاب با حداکثر توان شبکه آموزش رفع کنیم و امیدواریم محتوای آموزشی ما، در نقاط محروم و در میان خانواده‌های کمتربرخوردار مورد استفاده قرار گیرد و بخشی از آسیب‌هایی که به واسطه شیوع همه گیری کرونا و یا آلودگی هوا در کلانشهر‌ها یا تعطیلی مدارس به دلیل برف و سرما به معلومات و آموخته‌های دانش آموزان وارد شده را جبران کنیم.
شعار تحولی یادگیری خوشمزه در مدرسه تلویزیونی
وی افزود: شعار ما در طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران به جذابیت و شیرینی ارائه مطالب آموزشی اشاره دارد و گفته ایم که «اینجا یادگیری خوشمزه‌س»، این طعم و رنگ جدید را برنامه‌های تولیدی خود که هر کدام از بخش‌ها و جلوه‌های متنوعی تشکیل شده، دنبال کرده‌ایم و در این راه از حمایت‌ها و راهنمایی دکترعبدالعالی، مدیر شبکه آموزش که تجربه فراوانی در آموزش خلاقانه و تعاملی داشته‌اند و با دغدغه و حساسیت ویژه‌ای پروژه مدرسه تلویزیونی ایران را هدایت می‌کنند، استفاده کرده و می‌کنیم.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8239762/برقراری-عدالت-آموزشی-با-مدرسه-تلویزیونی

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا