اخبار بین المللی

رئیسی: تصمیم نهایی برای دستیابی به توافق هسته‌ای بر عهده آمریکاست

رئیسی: تصمیم نهایی برای دستیابی به توافق هسته‌ای بر عهده
آمریکاست
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: در حال حاضر تصمیم نهایی برای رسیدن به توافق هسته‌ای بر عهده آمریکاست و لغو تحریم‌ها علیه ایران باید به همراه تضمین باشد.
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه پیشبرد مذاکرات هسته‌ای در وین مستلزم حل و فصل مسائل پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، اظهار کرد: جهان غرب قبل از آنکه از ما توقف فعالیت هسته‌ای را مطالبه کند باید از اسرائیل که سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد، چنین خواسته‌ای داشته باشد.
وی با بیان اینکه برای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای نیاز است که مشکل تضمین‌هایی که خواسته‌ایم حل شود، افزود: ما برای دفاع از حقوق کشور و مردم ایران مصمم هستیم.
رئیس جمهور کشورمان در ادامه مذاکرات مستقیم با آمریکا را بی فایده خواند و گفت: نیاز است آمریکا برای اعتمادسازی با ایران، تدابیری اتخاذ کند. اگر این کشور در پی توافق است چرا هم زمان با مذاکرات هسته‌ای تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند؟
وی درباره مسائل منطقه‌ای هم گفت: مذاکرات ما با عربستان ادامه دارد. تا به الان این مذاکرات در پنج مرحله انجام شده است و این مذاکرات ادامه خواهد یافت.
رئیس جمهور ایران ادامه داد: اگر مداخله نیرو‌های خارجی نباشد می‌توان مشکلات منطقه را حل کرد.
آقای رئیسی همچنین درباره عراق گفت: خوشحال خواهیم شد که در عراق دولتی قوی روی کار بیاید. مردم عراق نباید اجازه دهند از این پس آمریکا در این کشور حضور داشته باشد. در موضوع عراق کشور‌های اروپایی با ما در ارتباط هستند، اما پاسخ ما این است که امور عراق به مردم این کشور ارتباط دارد.
وی درباره اوضاع یمن نیز گفت: برای آتش بس دائم در این کشور و ادامه گفتگو میان گروه‌های یمنی، نیاز است به محاصره یمن پایان داده شود.
گفتنی است نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین روز دوشنبه با محوریت اوکراین و ایران آغاز شد. «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در کنفرانس خبری خود در شورای حکام به تکرار مواضع ضد ایرانی این نهاد پرداخت و گفت: «هیچ پیشرفتی در تحقیقات جاری در فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاصل نشده است. هرچه زمان می‌گذرد جمع‌بندی اختلاف پادمانی بسیار دشوار می‌شود، ایران باید در دادن دسترسی به ما برای دریافت اطلاعات بسیار شفاف عمل کند. شکاف اطلاعاتی ما درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال عمیق شدن است.»
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این با اشاره به گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که برقراری مجدد نظام راستی آزمایی پیشین مستلزم عمل کردن طرف‌های برجامی به تعهدات خود است و مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی اساس قبلی با اهداف سیاسی بوده و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در کنفرانس مطبوعاتی دو روز پیش خود در سخنانی غیرمسئولانه مدعی شد: نبود اراده برای بازگشت به توافق هسته‌ای از سوی ایران، تلاش‌ها برای احیای آن را به تعویق انداخته است.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8240469/رئیسی-تصمیم-نهایی-برای-دستیابی-به-توافق-هسته‌ای-بر-عهده-آمریکاست

دکمه بازگشت به بالا