اخبار بین المللی

چین: به حمایت از ایران در حفظ حقوق مشروعش در مذاکرات ادامه می‌دهیم

چین: به حمایت از ایران در حفظ حقوق مشروعش در مذاکرات ادامه
می‌دهیم
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین صبح روز جمعه با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان دیدار کرد.
به گزارش چاینادیلی، رئیس جمهور چین گفت که چین عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای (SCO) را تبریک می‌گوید و برای هماهنگی و همکاری نزدیک تر با ایران آماده است.
شی با تاکید بر اینکه چین و ایران از روابط دوستانه دیرینه برخوردارند، افزود: روابط ما در چشم انداز بین المللی در حال تغییر است و تحکیم و رشد مشارکت استراتژیک همه جانبه بین دو کشور، انتخاب مشترک دو طرف است.
رئیس جمهور چین گفت: چین به روابط خود با ایران از منظر استراتژیک و بلندمدت می نگرد و آماده است تا ارتباطات راهبردی و هماهنگی با ایران را برای ایجاد پیشرفت های جدید در روابط دو جانبه افزایش دهد.
شی تاکید کرد که چین از ایران در حفاظت از حاکمیت و کرامت ملی خود حمایت می کند و با ایران برای حفظ اصل عدم مداخله در منافع داخلی و مشترک کشورهای در حال توسعه همکاری خواهد کرد.
او همچنین گفت: چین به مشارکت سازنده در مذاکرات برای از سرگیری اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و حمایت از ایران در حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی خود ادامه خواهد داد.
رئیس جمهور کشورمان نیز در این دیدار گفت: ایران از موضع چین در رعایت انصاف و عدالت در امور بین المللی قدردانی می‌کند. با عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، ایران و چین بهتر می‌توانند همکاری‌های خود را در چارچوب‌های چندجانبه در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش دهند.
گفتنی است رئیسی پیش از دیدار با رئیس جمهور چین با روسای جمهور ازبکستان، روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان، نخست وزیر پاکستان و دبیرکل سازمان همکاری شانگهای هم در حاشیه این نشست دیدار کرده بود.
بیست و دومین اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان با حضور حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهور کشورمان آغاز شده است.
در این نشست همچنین سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و ژانگ مینگ دبیر کل سازمان همکاری شانگهای و روسلان میرزایف رئیس کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای حضور دارند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8240584/چین-به-حمایت-از-ایران-در-حفظ-حقوق-مشروعش-در-مذاکرات-ادامه-می‌دهیم

دکمه بازگشت به بالا