اخبار بین المللی

اعلام آتش بس میان نیرو‌های تاجیکستان و قرقیزستان

اعلام آتش بس میان نیرو‌های تاجیکستان و قرقیزستان
صدیر جپاروف، رییس جمهور قرقیزستان و امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی وی در نشست شانگهای امروز (جمعه) در ازبکستان دستور دادند درگیری‌های مرزی میان دو کشور باید متوقف شود و نیرو‌های نظامی از مرز‌ها عقب نشینی کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، از ابتدای هفته جاری نیرو‌های مرزی دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان در مناطقی از مرز دو کشور با یکدیگر درگیر شدند و امروز این درگیری‌ها به گفته برخی منابع محلی تشدید شد. شبکه دولتی قرقیزستان اعلام کرد در درگیری‌های امروز حداقل سه نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.
امروز (جمعه) گارد مرزی قرقیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که آتش بس از ساعت ۱۶ به وقت محلی اجرایی خواهد شد. مقامات تاجیکستان هم تاکید کردند که توافق حاصل شده میان نیرو‌های نظامی دو کشور لازم الاجرا است. قرقیزستان مدعی شده نیرو‌های تاجیکستان با استفاده از تانک، نفر بر‌های زرهی و خمپاره انداز وارد روستا‌های مرزی این کشور شده اند و فرودگاه شهر بادکند و مناطق مجاور آن را گلوله باران کرده اند. تاجیکستان هم نیرو‌های قرقیزستان را متهم کرده که با استفاده از سلاح‌های سنگین به هفت روستای مرزی این کشور حمله کردند و مناطق مسکونی را بمباران کرده اند.
مقامات شهر اسفارا در تاجیکستان خبر دادند که در این درگیری‌ها یک غیرنظامی کشته و سه نفر دیگر نیز زخمی شدند. در درگیری‌های اوایل همین هفته نیز دو مرزبان تاجیک کشته شده بودند. هر دو کشور میزبان پایگاه‌های نظامی روسیه هستند و روابط نزدیکی با مسکو دارند. مسکو خواستار رفع خصومت‌ها در این هفته شد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8240821/اعلام-آتش-بس-میان-نیرو‌های-تاجیکستان-و-قرقیزستان

دکمه بازگشت به بالا