اخبار استان ها

پیام توحیدی قیام عاشورا را از طریق ادعیه به نسل جوان انتقال دهیم

پیام توحیدی قیام عاشورا را از طریق ادعیه به نسل جوان انتقال
دهیم
ایسنا/خراسان جنوبی عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند گفت: لازم است از گذرگاه اربعین استفاده کرده و پیام توحید زندگی امام حسین(ع) را از طریق ورود ادعیه به کتب درسی نشر دهیم.

حجت‌الاسلام محمدهادی شهاب، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عزاداری‌ها و شور و شعور حسینی همگی نشانه نقش مهم امام حسین(ع) در اسلام و زندگی افراد است.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا انتقال پیام‌ توحید است، افزود: اربعین همان فلسفه بزرگداشت امام حسین(ع) و معنی و پیام توحید است.
شهاب ادامه داد: مهم ترین مانعی که بر سر راه هر انسانی وجود دارد و انسان گرفتار آن می‌شود وابستگی به غیر خداست و این کثرت غیرخدایی بودن در زندگی به معنای اهمیت دادن به دنیا و امور غیرالهی دنیا است.
وی با بیان اینکه توجه به ادعیه راه عرفانی شدن زندگی انسان است، تصریح کرد: از جمله ادعیه عرفانی، پرمحتوا و معرفتی که به دست ما رسیده، ادعیه امام سجاد(ع) بوده و جالب این است که نشر این ادعیه در شرایطی رخ داده است که امام سجاد(ع) در متن حادثه کربلا بوده‌اند و این ادعیه در جریانات حاکمیت ظلم و جور آن زمان، منتشر شد که این نشان‌دهنده مقام بلند معرفتی امام سجاد(ع) است.
این استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بیرجند بیان کرد: صحیفه سجادیه به همین دلیل بسیار اهمیت دارد؛ دعاهای ایشان در واقع دارای یک سیستم علمی و معرفتی بوده و مجموعه هدایت‌بخشی است؛ ضمن اینکه بسیار به لحاظ احساسی و عاطفی نیز قوی است.
شهاب ادامه داد: ادعیه سجادیه احساس آدمی را همراه با شناخت برمی‌انگیزاند؛ این شناخت شامل معرفت نسبت به خود و خداوند و شناخت از مسیری است که می‌خواهید به سوی خداوند طی کنید؛ این شناخت یک شناخت وجودی بوده و تنها ذهنی نیست.
شهاب با بیان اینکه متأسفانه با وجود اینکه میراث ما فرهنگ شیعی است بسیار از این ادعیه فاصله داریم، بیان کرد: این معرفت شناختی لازمه حیات شیعی است.
وی اظهار کرد: خلأ این مضامین بسیار در جامعه ما مشهود است؛ به‌طور مثال در کتب درسی نیز باید این مضامین دیده شود، اما متأسفانه خود ارتباط روحی قوی با این مضامین برقرار نکرده‌ایم تا اینکه به کتب درسی وارد شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند یادآور شد: چه خوب است که از گذرگاه اربعین و عزاداری امام حسین(ع) به ادعیه روح بخش برسیم چراکه دعا ارتباطی است که فرد با خداوند برقرار می‌کند و در آن ارتباط خود و خدا را می‌یابد.
شهاب با بیان اینکه محتواهای ادعیه باید وارد کتب درسی شوند، یادآور شد: اگر روزی این اتفاق افتد باید این امر با توجه به جنبه محتوایی همراه باشد؛ نباید تنها با نام زیبا، اهل بیت(ع) را به نسل جوان معرفی کنیم بلکه باید از محتوای زندگی این انسان‌های بزرگ نیز جوانان را آگاه کنیم.
انتهای پیام

سورس :
https://www.isna.ir/news/1401062619167/پیام-توحیدی-قیام-عاشورا-را-از-طریق-ادعیه-به-نسل-جوان-انتقال-دهیم

دکمه بازگشت به بالا