اخبار بین المللی

مخالفت ترکیه با تصمیم آمریکا درباره بخش یونانی قبرس

مخالفت ترکیه با تصمیم آمریکا درباره بخش یونانی قبرس
دولت ترکیه در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد افزایش لغو تحریم تسلیحاتی علیه دولت یونانی قبرس را محکوم می‌داند.
به گزارش آناتولی، دولت ترکیه در این بیانیه گفت: «ما از آمریکا می‌خواهیم که در این تصمیم تجدید نظر و سیاست متعادلی را در قبال دو طرف ترک و یونانی در قبرس دنبال کند. این تصمیم که با اصل برابری دو طرف در جزیره مغایرت دارد و ناسازگاری طرف یونانی قبرس را بیشتر تقویت می‌کند، بر تلاش‌ها برای حل مجدد مسئله قبرس تأثیر منفی خواهد گذاشت و به مسابقه تسلیحاتی در جزیره منجر خواهد شد که به صلح و ثبات در شرق مدیترانه آسیب می‌رساند.»
در انتها دولت ترکیه با بیان آنکه در هر صورت، ترکیه در راستای مسئولیت‌های قانونی و تاریخی خود، به هر طریقی اقدامات لازم را برای موجودیت، امنیت و آرامش ترک‌های قبرس انجام خواهد داد، گفت: «جامعه بین‌المللی، از جمله آمریکا، باید بار دیگر بر برابری حاکمیتی و موقعیت بین‌المللی مردم ترک و یونانی قبرس تاکید کند و بر این اساس عمل کند.»
تنش‌ها در مدیترانه شرقی از ماه‌ها پیش با جستجوی ترکیه برای اکتشاف نفت‌وگاز در آب‌هایی که قبرس و یونان ادعا می‌کنند مناطق اقتصادی انحصاری آن‌هاست، آغاز شده است.
همچنین جزیره قبرس چندین دهه است که به دو قسمت قبرس یونانی در جنوب و قبرس ترکیه‌ای در شمال که تنها از سوی آنکارا به رسمیت شناخته می‌شود، تقسیم شده است. با پیدا شدن منابع هیدروکربنی در ساحل جزیره قبرس در سال ۲۰۱۱ اختلافات یونان و ترکیه بر سر این جزیره عمیق‌تر شده است. یونان نیز ۲ جزیره «رودس» و «کاستلوریزو» در شرق دریای مدیترانه را خط قرمز خود اعلام کرده و از ترکیه خواسته تا از نزدیک شدن به این دو جزیره امتناع کند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8241190/مخالفت-ترکیه-با-تصمیم-آمریکا-درباره-بخش-یونانی-قبرس

دکمه بازگشت به بالا