اخبار علمی پزشکی

امکان تعیین نوع نوشت‌افزار در مناطق سردسیر و گرمسیر و شهرهای دارای گردوغبار فراهم شد

امکان تعیین نوع نوشت‌افزار در مناطق سردسیر و گرمسیر و شهرهای
دارای گردوغبار فراهم شد
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از تولید مستربچ‌های نانویی و استفاده از آن‌ها در تولید نوشت‌افزارهای آنتی‌باکتریال، آزمایشگاهی را راه‌اندازی کرده‌اند که با استفاده از خدمات آن امکان شناسایی و تعیین نوع نوشت‌افزار برای آب و هوای سردسیری و گرمسیری و همچنین مناطق دارای ریزگرد فراهم شده و توانسته‌اند این خدمات را صادر کنند.

مهران مرصاد، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان حوزه تولید لوازم‌التحریر در گفت‌وگو با ایسنا، تولید نوشت‌افزار نانویی آنتی باکتریال را یکی از دستاوردهای دانش‌بنیان این شرکت نام برد و گفت: طرح تحقیق و تولید این نوع نوشت‌افزار از سال ۹۱ تا ۹۴ اجرایی شد و در نهایت به دانش تولید نوشت ‌افزار آنتی باکتریال با استفاده از نانوذرات دست یافتیم. این محصولات شامل “پاک‌کن”، “خودکار” و “ماسه‌”های بازی می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت این محصولات، توضیح داد: اگر باکتری‌های مضر بر روی دست قرار گیرند، بر اثر تماس دست با این نوشت افزار آنتی باکتریال، بعد از چند ثانیه از بین خواهند رفت. یکی از موارد مضر، وجود هلیکو باکتری‌ بر روی دست است که منجر به زخم معده و زخم اثنی عشر خواهد شد که تماس دست با این نوشت افزار آنتی باکتریال، موجب خواهد شد تا باکتری‌هایی که منجر به بروز بیماری‌های گوارشی می‌شوند، از بین بروند.
مرصاد خاطر نشان کرد: در گذشته پوشش‌های نانو آنتی باکتریالی بر روی سطح بیرونی خودکار، اعمال می‌شد که مضراتی را به همراه داشت، چرا که موجب نفوذ مواد نانویی این پوشش‌ها به داخل پوست می‌شد؛ ولی ما در این تحقیقات، مستربچ‌های آنتی‌باکتریالی را تولید کردیم که از این مواد برای تولید نوشت افزار استفاده کردیم.
مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان، ادامه داد: برای تولید این نوشت ‌افزار این مستربچ‌ها به مواد اولیه اضافه شد و از این طریق کل اجزای محصولات، آنتی باکتریال می‌شود.
وی با بیان اینکه ذراتی که در تولید مستر بچ‌های آنتی باکتریال استفاده شد، در مقیاس نانو بوده است، یادآور شد: علاوه بر این ما بر روی تولید جوهرهای آنتی باکتری خودکارها نیز تحقیقاتی را آغاز کردیم تا بتوانیم با استفاده از ویژگی‌هایی که به آن می‌دهیم، بتوانیم عیوب نوشتاری را کاهش دهیم.
مرصاد، راه‌اندازی آزمایشگاه پیشرفته نوشت‌افزار را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و خاطر نشان کرد: این آزمایشگاه پیشرفته‌ترین آزمایشگاه در منطقه به شمار می‌رود و ما همچنین آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد هستیم و تنها آزمایشگاه نوشت‌افزاری هستیم که پروانه تحقیق و توسعه از وزارت صمت دریافت کرده است.
به گفته وی، در این آزمایشگاه به غیر از کنترل خط تولید شرکت، شرایط محیطی برای انتخاب نوک و جوهر مناسب نیز بررسی می‌شود.
وی در این باره توضیح داد: اگر بخواهیم خودکاری که در جنوب کشور با دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد برای نوشتن استفاده می‌شود را در شمال کشور بهره ببریم، نتیجه مطلوبی را به همراه ندارد؛ چرا که ویسکوزیته جوهر کاهش می‌یابد.
مرصاد اضافه کرد: در صورتی که نوک و جوهر مناسب برای شرایط دمایی استفاده نشود، احتمال نشتی جوهر خودکار وجود دارد و این پارامترها در این آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان، یادآور شد: در این آزمایشگاه ما نوع جوهرهای مناسب برای مناطق مختلف را بررسی می‌کنیم. در صورتی که فرد در مناطق سردسیر قرار دارد، باید میزان خروج جوهر از نوک خودکار مناسب‌سازی شود که نیاز است تست‌های هزینه‌بر و زمان‌بری اجرایی شود تا بفهمیم که چه جوهری با چه ویسکوزیته‌ و شرایط فیزیکی برای چه نوع نوک خودکاری انتخاب شود.  
وی افزود: بسیاری از شرکت‌های خارجی با ارسال نوک و جوهر به ما، درخواست دارند تا بهترین نوع جوهر و نوک را برای شرایط آب‌وهوایی آن کشور انتخاب کنیم.
مرصاد با اشاره به اثرات گرد و غبار بر روی نوشت‌افزار، گفت: علاوه بر آن کاغذها نیز بر کیفیت خودکار اثرگذارند.
وی با اشاره به اقدامات صادراتی این شرکت، گفت: در حال حاضر دفتری را در یکی از کشورها راه‌اندازی کردیم، همچنین چندین کارخانه مشترک را با سایر کشورها در زمینه تولید نوشت افزار آنتی باکتریال راه‌اندازی کرده‌ایم.
انتهای پیام

سورس :
https://www.isna.ir/news/1401072513398/امکان-تعیین-نوع-نوشت-افزار-در-مناطق-سردسیر-و-گرمسیر-و-شهرهای

دکمه بازگشت به بالا