اخبار فرهنگی هنری

مردم غزه دوباره طعم سینما را چشیدند

مردم غزه دوباره طعم سینما را چشیدند
سینما زمانی در غزه رونق داشت و تماشاگران برای دیدن فیلم‌های عربی، غربی و آسیایی هجوم می‌آوردند، اما سالن‌های سینما در انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ به آتش کشیده شد و سپس در سال ۱۹۹۶ دوباره در جریان موج دیگری از خشونت‌های داخلی سوخت.
از آن زمان، مردم غزه مجبور شدند به تلویزیون و سامانه‌های نمایش آنلاین روی بیاورند و فرصت دیدن فیلم روی پرده بزرگ سینما بزرگ برای افرادی که تحت محاصره مرزی اعمال شده توسط اسرائیل و مصر قرار دارد، اتفاقی نادر است.

جشنواره فیلم حقوق بشر رِد کارپت که روز پنجشنبه در نوار غزه افتتاح شد، حدود ۴۰ فیلم را در یک مرکز فرهنگی به تازگی بازسازی شده به نمایش می‌گذارد که نیمی از این فیلم‌ها به درگیری چند دهه‌ای با رژیم اشغاگر و بقیه به مسائل حقوق بشر در سراسر جهان می پردازند.
«منتصر السابه» مدیر اجرایی این جشنواره عنوان کرد که به جشنواره غزه افتخار می‌کند اما امیدوار است سینماها دوباره باز شوند و اضافه کرد: «ما در غزه سینماهایی داریم که تعطیل هستند، آنها را باز کنید».
حدود ۳۰۰ فیلم از ۶۰ کشور جهان متقاضی شرکت در جشنواره فیلم حقوق بشر رد کارپت (Red Carpet Human Rights Film Festival ) بودند و آثار انتخابی پیش از نمایش توسط مقامات محلی در غزه بررسی شدند که از سال ۲۰۰۷ توسط گروه حماس کنترل می‌شود.

از جمله فیلم‌های نمایش داده شده در این رویداد سینمایی می‌توان به «یازده روز در ماه مه» به کارگردانی مشترک «محمد صواف» کارگردان غزه اهل و کارگردان بریتانیایی «مایکل وینترباتم» اشاره کرد که داستان ۶۶ کودک کشته شده در جنگ ۱۱ روزه بین اسرائیل و شبه نظامیان غزه در ماه مه ۲۰۲۱ را روایت می‌کند که در آن «کیت وینزلت» بازیگر برنده اسکار هالیوودی، روایت داستان را بر عهده دارد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8261418/مردم-غزه-دوباره-طعم-سینما-را-چشیدند

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا