اخبار بین المللی

نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه

نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی
به روسیه
در پی فضاسازی‌ غرب درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه روز چهارشنبه نشستی غیرعلنی در این زمینه در شورای امنیت برگزار خواهد شد.
چند دیپلمات اعلام کردند که به دنبال ادعای اوکراین مبنی بر استفاده از پهپاد‌های ایرانی در حملات روسیه به کی‌یف و نقض قطعنامه شورای امنیت، آمریکا، انگلیس و فرانسه قصد دارند امروز (چهارشنبه/ ۱۹ اکتبر) نشستی غیرعلنی درباره ارسال پهپاد از ایران به روسیه برگزار کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این دیپلمات‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، در ادامه اعلام کردند که مباحث این نشست را قرار است یک دیپلمات از سازمان ملل در کنفرانسی مطرح کند.
همچنین نامه‌ای که روز سه‌شنبه به دست رویترز رسیده نشان می‌دهد اوکراین هم به طور جداگانه خواستار حضور بازرس سازمان ملل برای بررسی پهپاد‌هایی شده که ادعا می‌کند متعلق به ایران است.
روسیه روز دوشنبه هفته جاری ده‌ها پهپاد «کامیکازه» یا پهپاد‌های بدون سرنشین را به اوکراین فرستاد که به زیرساخت‌های انرژی ضربه زد و پنج کشته بر جا گذاشت. اوکراین مدعی است که این پهپاد‌ها از نوع «تهاجمی شاهد-۱۳۶» ساخت ایران هستند. پس از این حملات کی‌یف با مطرح کردن این ادعا‌ها خواستار قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران شد.
این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، ضمن رد ادعا‌های مطرح شده گفت: «روسیه از تجهیزات روسی با اسامی مربوط به این کشور استفاده کرده و هیچ اطلاعاتی در مورد ادعای خرید پهپاد‌های ایرانی توسط روسیه ندارد.»
از طرفی «پاتریک رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم گفت: «اطلاعاتی در اختیار نداریم که فروش تسلیحات از ایران به روسیه را تایید کند. من گزارش‌های رسانه‌ها را در این رابطه دیده ام. من هم اکنون اطلاعاتی را در اختیار ندارم که این موضوع را تایید کند.»

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8262416/نشست-غیرعلنی-شورای-امنیت-درباره-ادعای-ارسال-پهپادهای-ایرانی-به-روسیه

دکمه بازگشت به بالا