اخبار بین المللی

مبادله اسرا میان روسیه و اوکراین

مبادله اسرا میان روسیه و اوکراین
روسیه و اوکراین تعدادی از اسرای خود را مبادله کردند و در همین حال غرب از افزایش کمک‌های خود به اوکراین از جمله برنامه آموزش ۱۵ هزار نظامی اوکراینی در اروپا خبر داد.
روسیه و اوکراین ۲۱۸ اسیر را با یکدیگر مبادله کردند. در همین حال اتحادیه اروپا با آموزش ۱۵ هزار نظامی اوکراینی در خاک کشور‌های این اتحادیه موافقت کرد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد اولویت این اتحادیه حمایت از اوکراین و ادامه تحریم‌ها علیه روسیه است.
تلاش‌های آمریکا و اروپا برای حمایت از اوکراین و تنگ کردن عرصه بر روسیه همچنان ادامه دارد. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی بی سابقه و در چارچوب بسته کمک‌های نظامی و مالی از اوکراین، با آموزش ۱۵ هزار نظامی اوکراینی در خاک کشور‌های اتحادیه موافقت کردند که مرکز آن در لهستان قرار دارد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد اولویت این اتحادیه حمایت از اوکراین و ادامه تحریم روسیه است. آمریکا نیز هفته گذشته به نوبه خود تصمیم گرفت کمک‌های نظامی بیشتری به ارزش ۷۲۵ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار دهد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن کمک‌های نظامی بیشتری برای حمایت از اوکراین در جنگ در اختیار این کشور قرار می‌دهد. از سوی دیگر مشاور رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو اجازه گسترش ناتو به سمت شرق و تهدید امنیت روسیه را نمی‌دهد. وی تاکید کرد هدفی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از ۱۵ سال پیش درباره آن سخن می‌گوید همین است.
اوکراین هدف حملات روسیه قرار گرفت و آژیر خطر بار دیگر در این کشور به صدا در آمد. این در حالیست که اوکراین یک روز قبل از آن نیز هدف حملات پهپادی قرار گرفته بود که طی آن برخی مواضع از جمله ساختمان شرکت برق هدف قرار گرفت. فرماندهی عملیات جنوب اوکراین اعلام کرد پهپاد‌ها به شهر‌های مختلف حمله کردند. نیروی هوایی اوکراین نیز اعلام کرد ۲۵ فروند از پهپاد‌ها را هدف قرار داده و سرنگون کرده است. ریاست جمهوری اوکراین پس از این حملات از غرب خواست در اسرع وقت سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار این کشور قرار دهد.
از سوی دیگر مقامات اوکراینی از آزادی ۱۰۸ نفر در عملیات جدید مبادله اسرا با روسیه خبر دادند و تاکید کردند بیشتر آزادشدگان زن هستند. روسیه نیز اعلام کرد کی‌یف بر اساس این توافق، یکصد اسیر روس را آزاد کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنان روزانه خود اعلام کرد ۹۶ نفر از زنان که طی عملیات مبادله اسرا آزاد شده اند نظامی هستند و که ۳۷ تن از آن‌ها از آزوویستال منتقل شده اند و ۱۲ اسیر دیگر زنان غیرنظامی هستند. رئیس جمهور اوکراین از نیرو‌های خود خواست تعداد بیشتری اسیر بگیرند تا آزادی نظامیان در اسارت روسیه تسهیل شود.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8262353/مبادله-اسرا-میان-روسیه-و-اوکراین

دکمه بازگشت به بالا