اخبار سیاسی

رئیس سازمان انرژی اتمی: توسعه صنعت هسته‌ای نیاز مبرم جامعه است

رئیس سازمان انرژی اتمی: توسعه صنعت هسته‌ای نیاز مبرم جامعه
است
در حاشیه رونمایی از «دومین سامانه بومی پرتودهی گاما»؛ دومین سامانه بومی پرتودهی گامای خودحفاظ با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان، رونمایی شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این رونمایی با اشاره به اینکه فناوری هسته‌ای دامنه کاربردی بسیار وسیعی دارد، اظهار کرد: امروز کشور ما شاهد افزایش سرعت پیشرفت در صنعت هسته‌ای است.
وی افزود: با لطف خداوند و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین سند جامع تصویب شده سازمان، موضوع گسترش صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و خوشبختانه به شکل روزافزون در بخش کاربرد فناوری‌ها در حال گسترش هستیم.
معاون رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به کاربرد مهم پرتو‌ها در امنیت غذایی و همچنین سلامت جامعه، تصریح کرد: بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی شاهد حجم بالای ضایعات در مواد و محصولات کشاورزی به دلیل زود فاسد شدن هستیم و همچنین احتمال وجود سموم و میکروب‌های باقی‌مانده در این محصولات نیز افزایش می‌یابد.
وی افزود: تنها راهی که دنیا ده‌ها سال است که از آن استفاده می‌کند، پرتودهی با اشعه گاماست و به همین خاطر نسبت به این مساله اهتمام ویژه‌ای در زمینه سند جامع سازمان داشتیم و امروز شاهد رونمایی از سامانه‌ای هستیم که نسبت به سامانه نخست که در هفته دولت رونمایی شد، توسعه یافته‌تر است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به قابلیت‌های این سامانه جدید، گفت: این سامانه قابل برنامه‌ریزی است و در آزمایشگاه براساس تشخیصی که بروی نمونه‌های آزمایشی غلات داده می‌شود، فرمان گرفته و به میزان لازم پرتودهی را انجام می‌دهد و کاربر به سادگی می‌تواند از این سامانه استفاده کند.
وی با تاکید به اینکه کار طراحی و مهندسی این سامانه و همچنین ساخت آن توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی انجام شده است، ادامه داد: این سامانه دامنه کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و با طرح مطالعاتی که انجام شده و همچنین با شناسایی کانون‌های تولید و لجستیکی محصولات کشاورزی این سامانه‌ها در سطح کشور گسترش خواهند یافت.
مهندس اسلامی افزود: در همین زمینه با استان‌های مختلف مذاکراتی انجام و منجر به امضای تفاهم‌نامه شده و براساس فوریت‌ها، نسبت به اولویت‌بندی اقدام شده است.
معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: امروز حجم فعالیت در کسب و کار پرتودهی در دنیا حدود ۵۰۰ میلیارد دلار گزارش شده و به عبارت بهتر این موضوع شامل دامنه بزرگی از نظر اقتصادی، معیشتی و سلامتی می‌شود. همچنین بر اساس باور‌های اعتقادی ما استفاده از این سامانه می‌تواند منجر به جلوگیری از اسراف و دورریز مواد و محصولات کشاورزی شود.
وی با تاکید بر اینکه این کار در حوزه دانش‌بنیان انجام شده است، گفت: امروز شاهد رونمایی از سومین سامانه در ۱۰ ماه اخیر هستیم و به این ترتیب یک گام بزرگ‌تر برداشته شده، زیرا ظرفیت سامانه قبلی ۲۰ تن بودکه با بهینه‌سازی انجام شده اکنون این ظرفیت به ۲۲ تن در روز ارتقاء یافته است. این دستگاه دارای قابلیت برنامه‌ریزی است و گام نهایی و هدف تکمیلی ما رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ تن در روز است و برای این مساله نیاز به سامانه‌ای بزرگ‌تر داریم.
اسلامی در پایان تاکید کرد: ایران کشوری با ظرفیت و استعداد فوق‌العاده است و چنین اقداماتی نیاز مبرم مردم و جامعه محسوب می‌شود تا بتوانیم امنیت غذایی را در کشور گسترش دهیم، به حتم بهینه مصرف کردن و سلامت مردم با استفاده از این دستگاه و سامانه‌ها تضمین می‌شود و بهتر می‌توان روند پیشرفت آن را ادامه داد.
 

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8263216/رئیس-سازمان-انرژی-اتمی-توسعه-صنعت-هسته‌ای-نیاز-مبرم-جامعه-است

دکمه بازگشت به بالا