اخبار بین المللی

اولیانوف: تکمیل مذاکرات وین به آمریکا و آمادگی آنها بستگی دارد

اولیانوف: تکمیل مذاکرات وین به آمریکا و آمادگی آنها بستگی
دارد
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین پیش بینی کرد که آمریکا و ایران در نوامبر به مذاکرات توافق هسته ای بازمی‌گردند.
او افزود: ایران و آمریکا ممکن است پس از انتخابات آمریکا – تقریباً در نیمه دوم نوامبر – به توافق نهایی بر سر توافق هسته ای برسند. اگر این اتفاق بیفتد، بازیابی توافقات بسیار سریع امکان پذیر خواهد بود، زیرا فقط مسائل فنی باید حل شود.
اولیانوف در این باره به روزنامه ایزوستیا تاکید کرد که اکنون توپ در زمین آمریکایی هاست.
او همچنین گفت: آنطور که من درک کردم، این مسئله با انتخابات میان دوره ای آتی کنگره آمریکا مرتبط است. دولت آمریکا در آستانه انتخابات تصمیم به تعلیق این روند گرفت. در عین حال دلیلی وجود ندارد که بگوییم پایان منفی داشته است. حداقل تا زمانی که فرض کنیم مذاکرات بعد از انتخابات تکمیل شود. 
او با تاکید بر اینکه تکمیل توافق بر سر متن پیشنهادی و تصمیم‌گیری در مورد احیای برجام واقع بینانه است، افزود: به معنای واقعی کلمه فقط چند موضوع بحث‌برانگیز باقی مانده است و تصمیم‌گیری در مورد هر یک از آنها در صورت وجود اراده سیاسی در زمان بسیار کوتاهی قابل انجام است.
اولیانوف در پایان گفت: به طور خلاصه، تکمیل مذاکرات، چه موفقیت‌آمیز یا ناموفق، در این مرحله تقریباً به طور کامل به آمریکا و آمادگی آنها برای مذاکره و دستیابی به یک مصالحه قابل قبول بستگی دارد.
اظهارات این مقام روس درباره امیدواری برای احیای برجام در حالی مطرح می شود که مقامات آمریکایی اخیرا بارها ایران را مانع از حصول توافق اعلام کرده اند. 
پیش تر رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد احیای برجام هم اینک در دستور کار واشنگتن قرار ندارد.
او با اشاره به توقف مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران گفت: هم اینک احیای برجام نه در دستور کار ماست و نه تمرکز واشنگتن بر روی این موضوع قرار دارد. در حقیقت هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی شود.
او بدون اشاره به مانع تراشی های واشنگتن در روند احیای برجام و اینکه دولت پیشین این کشور به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد، مدعی شد: دلیل توقف گفتگوها و به بن بست رسیدن آن این است که تهران طی دو ماه گذشته مواضعی را اتخاذ کرده است که با بازگشت به توافق در تناقض بوده است. آنها خواسته هایی را مطرح می کنند که هیچ ارتباطی با برجام ندارد. تا زمانی که این مسئله ادامه داشته باشد، گفتگوها متوقف خواهد ماند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8264067/اولیانوف-تکمیل-مذاکرات-وین-به-آمریکا-و-آمادگی-آنها-بستگی-دارد

دکمه بازگشت به بالا