اخبار بین المللی

رأی الیوم: سید حسن نصرالله در بازگشت روابط بین حماس و سوریه نقش مهمی ایفا کرد

رأی الیوم: سید حسن نصرالله در بازگشت روابط بین حماس و سوریه
نقش مهمی ایفا کرد
عبد الباری عطوان تحلیلگر سرشناس عرب با اشاره به ازسرگیری روابط حماس و سوریه و استقبال بسیار گرم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از هیئت اعزامی حماس به دمشق و نیز با اشاره به نقش سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان در این خصوص نوشت: باید اذعان کرد سفر هیئت حماس به سوریه با میانجیگری دبیر کل حزب الله صورت گرفت و البته سران سوریه هم برای ارج نهادن به سید حسن نصر الله و حزب الله هیچ شرطی از جمله عذرخواهی حماس به خاطر موضع قبلی ضد سوری حماس مطرح نکردند.
عبدالباری عطوان که سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم است نوشت: سفر هئیت جنبش حماس به ریاست خلیل الحیه، مسئول روابط عربی دفتر سیاسی این جنبش به دمشق، دستاوردی مهم در زمینه از سرگیری روابط با کشوری است که به گرمی تمام از حماس استقبال کرد آن هم بعد از اینکه بیشتر پایتخت‌های عربی در‌های خود را به روی این جنبش بستند. این سفر همچنین به مثابه اتحاد و تقویت محور مقاومت در رویارویی با دشمن اسرائیلی و توطئه‌ای به شمار می‌رود که ملت‌های عرب و در رأس آن‌ها سوریه را هدف قرار داده است.
بیشتر بخوانید:
از سر گیری روابط حماس و دمشق پس از ده سال
باید اذعان کرد سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان و رهبر مقاومت اسلامی لبنان، نقش اساسی در تحقق این دستاورد ایفا کرد و با وجود نارضایتی‌های دولت و مردم سوریه از مواضع حماس به خصوص مواضع سران سابق این جنبش درباره خروج از سوریه و اقامت در قطر و ترکیه که نوک پیکان طرح ضد سوری بودند و اقدام حماس به تأیید اهداف مخالفان مسلح در سرنگون کردن نظام سوریه؛ دبیر کل حزب الله لبنان از همه توان خود برای بازگشت تدریجی روابط حماس و سوریه به روند طبیعی خودش، بهره برد.
عطوان افزود سران سوریه برای ارج نهادن به سید حسن نصرالله و جایگاه او، و حزبش به تلاش‌های میانجیگرانه اش پاسخ مثبت دادند. رهبران سوریه، بزرگ منش‌تر از آن هستند که شرط‌هایی از جمله عذرخواهی تعیین کنند چرا که کینه توز نیستند و مواضع استوارشان را در حمایت همه جانبه از مقاومت فلسطین صرف نظر از هر عقیده‌ای که مقاومت فلسطین داشته باشد تغییر نمی‌دهند، زیرا اصل، و اساس همان مبارزه با رژیم اشغالگر است که باعث می‌شود همه اختلافات کنار گذاشته شود.
انتخاب خلیل الحیه در سفر به دمشق حساب شده بود
انتخاب خلیل الحیه به عنوان نماینده جنبش حماس در سفر به دمشق، همزمان با دیدار هئیتی از جنبش جهاد اسلامی به ریاست زیاد النخاله دبیر کل این جنبش با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، انتخابی درست و حساب شده بود. الحیه در میان رهبران و اعضای حماس و نیز در میان فرماندهان گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس و مشخصا نزد فرماندهان میدانی آن، محترم است و مهمتر از همه اینها، او از غزه به دمشق آمد. خانواده خلیل الحیه همانند بسیاری از خانواده‌های فلسطینی شهید پرور است و ۱۹ شهید داده است. بشار اسد به گرمی از او استقبال کرد و وقتی دبیر کل یکی از گروه‌های فلسطینی طرفدار سوریه حاضر در دیدار گفت اعضای گروه او که بالغ بر ۲۰ هزار نفرند اجماعا با از سرگیری روابط سوریه و حماس مخالفند، بشار اسد قاطعانه گفت: این صفحه کاملا ورق خورده است و هیچ بازگشتی به گذشته نیست.
دکتر خلیل الحیه همچنانکه در تصاویر دیده شد هنگام دست دادن به بشار اسد رئیس جمهور سوریه خندان بود و به گفته یکی از کسانی که در این دیدار حضور داشتند الحیه به رئیس جمهور سوریه گفته بود جناب رئیس جمهور من از طرف اعضای گردان‌های قسام حامل پیام درود و محبت و حمایت از تو و سوریه هستم. دکتر الحیه سخنان اخیرش را تکرار کرد که در آن از رهبری سوریه و حمایتش از مقاومت فلسطین قدر دانی و بار دیگر به نقش بزرگ سوریه در حمایت از آرمان فلسطین اذعان کرد.
در پایان این یادداشت آمده است: حماس با کشوری آشتی کرد که ارتش آن چهار بار علیه دشمن صهیونیستی وارد جنگ شد و در یکی از آن‌ها جولان را از دست داد و از مردم و مقاومت فلسطین حمایت کرده است و می‌کند و با هر نوع سازشی با رژیم اشغالگر یا دادن یک وجب از خاک سوریه یا فلسطین به ازای پیشنهاد‌های فراوان و وسوسه انگیز، کاملا مخالف است.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8265108/رأی-الیوم-سید-حسن-نصرالله-در-بازگشت-روابط-بین-حماس-و-سوریه-نقش-مهمی-ایفا-کرد

دکمه بازگشت به بالا