اخبار بین المللی

توافق ژاپن و استرالیا در راستای مقابله با چین

توافق ژاپن و استرالیا در راستای مقابله با چین
آنتونی آلبانز، نخست وزیر استرالیا با فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی خود، برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتر و تعمیق همکاری‌های نظامی در قالب یک بسته امنیتی جدید به توافق رسیدند.
براساس گزارش‌های منتشر شده هدف از امضای این توافق، مقابله با رشد فزاینده حضور نظامی ارتش چین در منطقه آسیا اقیانوسیه عنوان شده است.
براساس این توافق که در نشست سالانه روسای دو کشور در شهر پرث به امضا رسید، تقویت همکاری‌های امنیتی از دیگر مفاد توافقنامه امنیتی جدید است.
پس از امضای این توافق نخست وزیر استرالیا اعلام کرد ارتش ژاپن کنار نیرو‌های دفاعی استرالیا در شمال این کشور به انجام آموزش‌ها و تمرین‌های نظامی می‌پردازند.
روسای دو کشور تأکید کردند که این توافق امنیتی جدید، مدار و محور همکاری‌های امنیتی برای دهه آینده خواهد بود.
نخست وزیر ژاپن نیز تصریح کرد دو کشور برای دستیابی به منطقه آسیا اقیانوسیه باز و آزاد، و تحت یک فضای به‌شدت استراتژیک همکاری می‌کنند و ظرفیت‌های دفاعی ژاپن طی ۵ سال آینده به‌شکلی اساسی تقویت خواهد شد و این موضوعی است که به تأیید استرالیا نیز رسیده است.
آلبانز و کیشیدا همچنین درباره موضوع تغییرات آب‌وهوایی صحبت کردند و بر حمایت از کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در این منطقه و سرمایه‌گذاری در تکنولوژی انرژی پاک تأکید کردند.
شایان ذکر است ژاپن رسماً از سال ۲۰۱۹ چین را به عنوان اصلی‌ترین دشمن خود در عرصه جهانی معرفی کرده است چراکه همواره نگران بوده که پکن از طریق فشار به تایوان و نوسازی و توسعه سریع تسلیحات و توانایی‌های نظامی خود به تهدیدی امنیتی برای ژاپن در منطقه تبدیل شود.
تاکاشی کاواکامی، استاد دانشگاه تاکوشوکو در توکیو در این باره گفت: ممکن است تا سال ۲۰۲۷ موازنه قدرت نظامی در جهان به نفع چین تغییر کند و در این صورت ژاپن برای دفاع از خود باید هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهد.
تحلیلگران سیاسی معتقدند تسلط چین بر منطقه تایوان می‌تواند به فاجعه‌ای سیاسی و ژئوپلیتیکی برای ژاپن تبدیل شود و می‌تواند تقریباً تمام نفت ژاپن و هر آنچه از نفت تولید می‌کند را به شدت به خطر بیندازد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8265933/توافق-ژاپن-و-استرالیا-در-راستای-مقابله-با-چین

دکمه بازگشت به بالا