اخبار ورزشی

بانک مرکزی در اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چگونه عمل کرده است؟

بانک مرکزی در اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چگونه عمل
کرده است؟
بر اساس تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ دستگاه‌ها مکلف بودند تا برای تحقق دولت الکترونیک و یکپارچه سازی سامانه‌ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد.
این درگاه امکانات سایر نهاد‌ها را در زیر مجموعه خود قرار داده و تعدد سامانه‌ها برای انجام خدمات غیر حضوری را کاهش می‌دهد.
آقای امیر سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: با هدف تسهیل شرایط و حذف کاغذ بازی‌های اداری طبق مصوبه دولت، همه دستگاه‌های دولتی موظف شده اند تا پایان شهریور به پنجره واحد دولت الکترونیکی متصل شوند.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشند. افراد با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانند دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده و سپس وزارت‌خانه و دستگاه مربوطه مورد نظر خود را را انتخاب کنند.

با پایان وقت قانونی برخی از دستگاه‌ها به تکلیف قانونی خود عمل کرده و برخی نیز از آن شانه خالی کرده اند.
بانک مرکزی از جمله دستگاه‌هایی بود که باید به این پنجره متصل می‌شد. ۲۹ شهریور اعلام شد که برخی از خدمات بانک مرکزی به سامانه متصل شده است.

بر همین اساس معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نکاتی را مطرح کرد.
آقای مهران محرمیان گفت: با همکاری نزدیک وزارت ارتباطات با بانک مرکزی توانستیم چهار خدمت پرکاربرد بانک مرکزی را به پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک منتقل کنیم.
او می گوید: چهار سرویس یکی بحث استعلام تمام حساب‌های یک فرد در همه بانک‌های کشور است. مورد بعد در خصوص استعلام چک‌های برگشتی رفع سوءاثر نشده است که نشان داده می‌شود. همچنین اگر یک فردی بابت چک‌های برگشتی که داشته است حساب هایش در شبکه بانکی مسدود شده باشد آن‌ها نیز نمایش داده می‌شوند و مورد آخر نیز لیست تسهیلاتی است که فرد از شبکه بانکی دریافت کرده و آن نیز نشان داده می‌شود.
با مراجعه به صفحه پنجره واحد و طی کردن مراحل و رسیدن به بخش درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی ۴ خدمت مطرح شده که بانک مرکزی اعلام کرده بود قابل رویت است؛ که البته بخش استعلام حساب‌ها و استعلام تسهیلات آن نیازمند ثبت احراز هویت سطح ۲ در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است واحراز هویت اولیه برای بخش استعلام چک‌های برگشتی کفایت می‌کند.

البته به گفته کارشناسان امکان اضافه شدن خدمات دیگر به این پنجره از سوی بانک مرکزی وجود دارد و هر چه تعداد خدمات منتقل شده بیشتر باشد مردم از مزیت های این انتقال بیشتر بهره می برند.
آقای حجت الله فرزانی کارشناس اقتصادی در رابطه با اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و مزیت‌های آن مواردی را بیان کرد.
آقای فرزانی گفت: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اگر به صورت کامل اجرایی شود اقدامی بسیار مفیدی است، زیرا سبب کاهش هزینه‌های مردم و دستگاه‌های اجرایی خواهد شد.
به گفته او، پنجره واحد سبب می‌شود همه اطلاعات مردم یک جا تجمیع شود و دیگر اطلاعات جزیره‌ای همراه با مشکلات خود وجود نخواهد داشت. دسترسی آسان و سریع و صرفه جویی در زمان از دیگر ویژگی‌های اتصال دستگاه‌ها به پنجره واحد خواهد بود. با اتصال دستگاه‌ها استعلام‌ها بسیار تسهیل می‌شود در کل با اتصال به این پنجره شفافیت معنا پیدا خواهد کرد.
بر اساس اعلام آخرین وضعیت اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مطرح شده در ادامه روند اتصال دستگاه‌ها کتابخانه ملی ایران و چند دستگاه دولتی دیگر، ۹۳ سامانه و ۸۳ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8264443/بانک-مرکزی-در-اتصال-به-پنجره-ملی-خدمات-دولت-هوشمند-چگونه-عمل-کرده-است

دکمه بازگشت به بالا