اخبار سیاسی

وجود اراده جدی در دولت مردمی برای بهره‌گیری از ظرفیت عظیم نخبگان

وجود اراده جدی در دولت مردمی برای بهره‌گیری از ظرفیت عظیم
نخبگان
مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری روز گذشته میزبان جمعی از نخبگان و استعداد‌های برتر علمی کشور بود.
در این نشست که در حضور رئیس این مرکز برگزار شد، نخبگان حاضر ایده‌ها، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را در خصوص تحولات و مسائل روز کشور بیان کردند و دکتر خیاطیان نیز از آمادگی این مرکز برای پیگیری و اجرایی شدن ایده‌های مطرح شده در این نشست خبر داد.
حاضران در این نشست که در دیدار هفته گذشته رهبر معظم انقلاب با نخبگان نیز حضور داشتند، هر یک ضمن تشریح چالش‌ها و فرصت‌های موجود در حوزه تخصصی فعالیت خود نظیر هوافضا، صنعت و معدن، رسانه و تعلیم و تربیت، ایده‌های مورد نظر خود را مطرح کردند.
ضرورت گسترش همکاری‌های بین‌الملل سازمان فضایی کشور، لزوم اجرای برنامه ۱۰ ساله توسعه صنعت فضایی، اصلاح قانون حمایتی مربوط به شاغلان در صنعت هوافضا، اجرای طرح هوشمندسازی معادن کشور، اهمیت موضوع بیمه معادن و تامین ماشین‌آلات حوزه معدن، ایجاد قرارگاه واحد فرهنگی و نیز موضوع رسانه و جنگ شناختی از جمله دغدغه‌هایی بود که نخبگان در این جلسه با رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در میان گذاشتند.
محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نیز پس از استماع دیدگاه‌ها و پیشنهادات نخبگان و استعداد‌های برتر علمی کشور، با تاکید بر ضرورت توسعه هر بیشتر ارتباط نظام حکمرانی با شبکه نخبگانی کشور، ایجاد الگو‌های اجرایی برای پیگیری و اجرای راه حل‌ها و ایده‌های نخبگان را از مهمترین بخش‌ها در مدیریت اجرایی کشور برشمرد.
خیاطیان با تاکید بر وجود اراده جدی در راس و بدنه دولت مردمی برای بهره‌گیری از ظرفیت عظیم نخبگان در نظام حکمرانی کشور اظهار داشت: موضوعات و تحلیل‌های دقیق مطرح شده در این نشست، مسائلی تخصصی است که باید برای آن راه حل‌هایی یافت و آن‌ها را اجرایی کرد.
وی افزود: این‌ها موضوعاتی است که وقتی از افق بالاتر به آن می‌نگریم درمی‌یابیم که به رغم درهم پیوستگی عمیق این موارد با نظام حکمرانی کشور، برای اجرایی شدن‌شان الگوپردازی نشده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی اوقات، نظریات مستدل و متقن اسلامی در امور جاری و ساری نمی‌شود، گفت: ما در زمینه اقتصاد اسلامی مباحث علمی بسیاری داریم، اما اینکه نسخه‌های اجرایی آن کمتر به چشم می‌خورد به این دلیل است که تهیه الگوی پیاده‌سازی شده برای اجرا کار سختی است.
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت استفاده درست از توان فکری نخبگان کشور، تصریح کرد: اگر نخبگان فکری و اندیشه‌ورزان را درگیر دیوان‌سالاری پیچیده دستگاه‌های اجرایی کنیم، در واقع جریان اندیشه را قطع کرده‌ایم، اما می‌توان ایده نخبگان را به حوزه اجرا وصل و با مدیریت، منویات آن‌ها را عملیاتی کرد. ما در این زمینه روی جریان حلقه‌های میانی به عنوان یکی از راه‌های اتصال نخبگان با مجریان متمرکز شده‌ایم و در این زمینه شبکه‌سازی خوبی نیز در سراسر کشور صورت گرفته است.
خیاطیان با اشاره به اینکه دغدغه‌مندی و احساس مسئولیت شما نخبگان فوق‌العاده ارزشمند است، گفت: ما در مرکز بررسی‌های استراتژیک این آمادگی را داریم تا با دعوت از شبکه‌های بیرونی نخبگان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و با انجام یک کار گروهی روی ایده‌های مطرح شده، زمینه‌های اجرایی‌سازی آن‌ها را فراهم کنیم.
وی در پایان استمرار جلسات نخبگان با کارشناسان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را در شکل‌گیری فضای تعامل و گفت‌وگوی صریح میان دولت و نخبگان موثر دانست و اظهار داشت: مرکز بررسی‌های استراتژیک آماده دریافت ایده‌ها و پیگیری آن‌ها برای عملیاتی شدن به صورت طرح قابل اجرا در دولت است.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8268053/وجود-اراده-جدی-در-دولت-مردمی-برای-بهره‌گیری-از-ظرفیت-عظیم-نخبگان

دکمه بازگشت به بالا