اخبار بین المللی

پکن: باج خواهی هسته‌ای آمریکا درباره چین عمل نمی‌کند

پکن: باج خواهی هسته‌ای آمریکا درباره چین عمل نمی‌کند
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود آمریکا را ترغیب کرد ذهنیت جنگ سرد و منطق سلطه را رها کند و سیاست هسته‌ای عقلانی و مسئولانه را دنبال و نقش خود را در حفظ ثبات راهبردی جهان و صلح و امنیت جهانی ایفا کند.
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به اظهار نظر درباره روند تعیین نقش سلاح‌های هسته‌ای در امنیت راهبردی آمریکا (Nuclear Posture Review) در سال ۲۰۲۲ که وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه منتشر کرد، دعوت شده بود که این مطلب را بیان کرد.
وانگ اعلام کرد روند تعیین نقش سلاح‌های هسته‌ای در امنیت راهبردی آمریکا در سال ۲۰۲۲ به شدت احساس جنگ سرد می‌کند و این ذهنیت پوچی است. این راهبرد، رقابت میان قدرت‌های بزرگ و رویارویی میان بلوک ها و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را به منزله ابزار‌هایی برای تحریک برنامه‌های ژئوپلیتیکی تشدید می‌کند. او همچنین گفت «این به طور آشکار برخلاف خواست جهان برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای یا جلوگیری از مسابقه تسلیحات هسته‌ای است».
وانگ همچنین بر این امر تاکید کرد که آمریکا بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارد و به نوسازی «دسته‌های سه گانه هسته ای» خود ادامه می‌دهد و به شیوه‌ای انتخابی روند بین المللی کنترل سلاح‌های هسته‌ای را فقط زمانی توسعه می‌دهد که این امر سرکوب کشور‌هایی را که به منزله رقیب تلقی می‌شوند، امکان پذیر می‌کند.
وانگ خاطرنشان کرد: «آنچه که در پشت سیاست آمریکا پنهان است، منطق سلطه آن در جستجوی برتری نظامی مطلق است که ممکن است به یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای دامن بزند».
وانگ همچنین اظهار کرد تدابیر اتخاذی آمریکا اعتماد دو جانبه میان قدرت‌های بزرگ را از بین برده و به مسابقه تسلحیات هسته‌ای و رویارویی دامن زده و به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی به شدت ضربه زده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین درباره تازه‌ترین روند تعیین نقش سلاح‌های هسته‌ای در امنیت راهبردی آمریکا خاطرنشان کرد آمریکا اظهارات و اتهاماتی غیرمسئولانه و همچنین فرضیه بافی‌های بی اساسی را درباره نوسازی عادی و نیرو‌های هسته‌ای چین ارائه کرده است. آمریکا راهبرد بازدارنده گستاخانه‌ای را علیه چین شکل داده است. چین به طور جدی نگران است و به شدت با چنین رفتاری مقابله می‌کند.
وانگ تاکید کرد: «ما برای حفظ منافع و امنیت ملی خود توانمندی و اطمینان داریم. باج خواهی هسته‌ای آمریکا درباره چین عمل نمی‌کند».

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8271377/پکن-باج-خواهی-هسته‌ای-آمریکا-درباره-چین-عمل-نمی‌کند

دکمه بازگشت به بالا