اخبار بین المللی

تلاش «گوترش» برای تمدید توافق غلات از سوی روسیه

تلاش «گوترش» برای تمدید توافق غلات از سوی روسیه
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز یکشنبه بدون اشاره به اقدامات خصمانه اوکراین اعلام کرد که در حال برقراری تماس هایی برای دستیابی به ازسرگیری مشارکت روسیه در توافق غلات است.
این خبر در حالی مخابره می‌شود که روسیه انگلیس و اوکراین را عامل توقف توافق غلات می‌داند.
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز یکشنبه در اشاره به تعلیق توافق انتقال غلات تصریح کرد: «انگلیس و اوکراین عاملان این اختلال هستند.»
زاخارووا گفت: «توافق غلات به وسیله «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و تروریست‌های او که توسط کارشناسان انگلیسی هدایت می‌شوند، متوقف شده است. رژیم کی‌یف بر تخت جهنمی از جنس پول، اسلحه و مرگ استوار شده است.»
این در حالی است که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه را ترغیب کرد تا مشارکت خود در طرح غلات دریای سیاه را از سر بگیرد و اظهار داشت که این طرح برای کشور‌های با درآمد کم و متوسط بسیار مهم است.
بلینکن مدعی شد: «هر اقدامی از سوی روسیه برای ایجاد اختلال در صادرات غلات حیاتی، اساساً به این معناست که مردم و خانواده‌ها در سراسر جهان باید پول بیشتری برای غذا بپردازند یا گرسنه بمانند. روسیه با این اقدام، دوباره در جنگی که آغاز کرده، مواد غذایی را به سلاح تبدیل می‌کند و مستقیماً بر کاهش قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد.»
روسیه پس از متهم کردن اوکراین به حمله به کشتی‌هایش از این توافق خارج شد. وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد پس از انفجار‌های شهر بندری «سواستوپل» روسیه توافق بر سر صادرات غلات اوکراین را تعلیق کرده است.
توافقنامه استانبول درباره صادرات غلات روسیه که روز ۲۲ ماه ژوئیه امضا شد، دارای دو بخش است: بخش نخست، ساز و کار صادرات غلات از بنادر دریای سیاه که تحت تسلط اوکراین قرار دارد و بخش دوم، مانع‌زدایی در مسیر صادرات مواد غذایی روسیه به بازار‌های جهانی.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8271427/تلاش-گوترش-برای-تمدید-توافق-غلات-از-سوی-روسیه

دکمه بازگشت به بالا