اخبار بین المللی

روسیه سفیر هلند در مسکو را احضار کرد

روسیه سفیر هلند در مسکو را احضار کرد
در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه روسیه منتشر شده است دلیل احضار سفیر هلند در مسکو رفتار و رویکرد افسر اطلاعاتی انگلیس نسبت به وابسته نظامی روسیه در شهر لاهه عنوان شده است.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: بشوور پلاگ، سفیر هلند در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شد. به وی در رابطه با رویکرد استخدامی توسط سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس در قبال وابسته نظامی سفارت روسیه در سهر لاهه در تاریخ ۲۰ اکتبر اعتراض شدیدی مخابره شده است.
در ادامه این بیانیه همچنین تاکید شده است: در جریان رایزنی‌های انجام شده تاکید شد که این اقدامات تحریک آمیز غیرقابل توجیه، مغایر با کنوانسیون وین در مورد رابطه‌های دیپلماتیک ۱۹۶۱ و مانع عملکرد‌های عادی ماموریت‌های خارجی روسیه است.
این بیانیه در ادامه می‌افزاید: در سال ۲۰۱۸، نمایندگان سازمان سیا به یک دیپلمات نمایندگی دائم روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی در یک پارک نزدیک شدند؛ آن‌ها یکی از وابسته‌های سفارت روسیه را متقاعد کردند که در منطقه بسته فرودگاه اسخیپول در آمستردام همکاری کند.وزارت خارجه روسیه در ادامه هلند را مقصر اصلی این اتفاق دانسته چراکه نه تنها مانع از اتفاق افتادن آن نشده که حتی زمینه را برای انجام این مشارکت فراهم کرده است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که اعضای سرویس‌های ویژه هلند در ماه آوریل تلاش کردند تا سه دیپلمات روسی را که قبلاً “عنصر نامطلوب” خوانده شده بودند به استخدام خود درآورند.
همچنین به گفته این بیانیه در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ تعدادی تجهیزات نظارتی و شنود در خودروی یک دیپلمات سفارت روسیه در لاهه کشف و ضبط شد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8272369/روسیه-سفیر-هلند-در-مسکو-را-احضار-کرد

دکمه بازگشت به بالا