اخبار بین المللی

پوتین نشست سوچی را مثبت ارزیابی کرد/ توافق باکو و ایروان

پوتین نشست سوچی را مثبت ارزیابی کرد/ توافق باکو و
ایروان
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار سه جانبه با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان را مفید توصیف کرد و تاکید کرد که فضا برای توافقات آینده ایجاد شده است.
به گزارش روسیاالیوم، او تاکید کرد: نشست سوچی مفید بود و گفت‌وگوی سه جانبه را برای دستیابی به صلح پایدار ادامه خواهیم داد.
به گفته وی، درباره همه موضوعات در منطقه قره باغ توافق نشد اما رهبران بر سر بیانیه مشترک در این مورد به توافق رسیدند.
پوتین خاطرنشان کرد: این نشست نشان داد که دو طرف می توانند در آینده به توافق برسند و همه علاقه مند به عادی سازی روابط هستند. روسیه برای عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان هر کاری لازم است انجام خواهد داد.
پیش از این رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرده بود که دیدار با الهام علی اف، همتای آذربایجانی و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان موجب پیشرفت در حل مسئله قره باغ شود.
پوتین روز جمعه اعلام کرد مسکو برای عادی‌سازی روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تلاش‌های زیادی کرده است.
دور جدید درگیری‌ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان حدود یک ماه پیش آغاز شد و طرفین یکدیگر را به آغاز آن متهم کردند. ارمنستان و جمهوری آذربایجان که سه دهه است بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ درگیر هستند، سه شنبه گذشته بر سر پیمان صلح به توافق رسیدند.
توافق باکو و ایروان و صدور بیانیه نشست سوچی 
پس از نشست سوچی باکو و ایروان در بیانیه‌ای توافق کردند که از توسل یا تهدید به استفاده از زور علیه یکدیگر خودداری کنند.
در این بیانیه همچنین آمده است: «توافق شد که تمامی تلاش‌ها برای رسیدن به راه حل سریع در خصوص موضوعات باقی مانده از جمله موضوعات انسانی انجام شود».
در بیانیه پایانی این نشست بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای امضای توافق صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید شده است و طرفین بر پایبندی به توافق عادی سازی کامل روابط دوجانبه میان باکو و ایروان تاکید کردند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8272358/پوتین-نشست-سوچی-را-مثبت-ارزیابی-کرد-توافق-باکو-و-ایروان

دکمه بازگشت به بالا