اخبار بین المللی

صدور حکم اعدام ۱۵ نفر در عربستان

صدور حکم اعدام ۱۵ نفر در عربستان
یک سازمان غیردولتی حقوق بشر اعلام کرد مقامات قضایی عربستان سعودی حکم اعدام ۱۵ معترض دیگر را صادر کرده اند.
پایگاه خبری سعودی لیکس نوشت: با صدور این حکم تعداد افرادی که در زندان‌های عربستان منتظر اجرای حکم هستند به ۵۳ تن می‌رسد که ۸ نفر آن‌ها زیر ۱۸ سال هستند.
عربستان سعودی چند ماه قبل ۸۱ نفر از جمله ۷ یمنی و یک سوری را در بزرگترین اعدام در یک روز با ادعای داشتن عقاید انحرافی و ارتباط با تروریسم اعدام کرد. پس از اعدام این افراد اعلام کرد ۴۱ نفر از آنان از مردم منطقه شیعه نشین قطیف بودند که تنها به جرم آنچه که رژیم آل‌سعود آن را عقاید انحرافی می‌خواند جان خود را از دست دادند. در میان این ۴۱ نفر یک نوجوان ۱۳ ساله نیز حضور داشت.
براساس آمار‌های خبرگزاری فرانسه که با استناد به بیانیه‌های وزارت کشور عربستان تهیه شده، عربستان سعودی تنها در سال گذشته ۱۰۰ نفر به دلایل مختلف اعدام کرده است.
مرکز حقوق بشری خلیج فارس نیز اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷، الگوی حکومتی سرکوبگرانه و وحشیانه را در عربستان تداوم بخشیده است. مجازات اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی توسط مقامات سعودی مورد استفاده قرار گرفته است و این مجازات برای گسترش ترس در این کشور و ارعاب شهروندان به ویژه در میان فعالان حقوق بشر در تلاش خانواده حاکم طراحی شده است.
سازمان دیده بان حقوق بشر نیز در این باره با تردید در محاکمه این افراد عنوان کرد: با توجه به اقدامات خلاف قانون شایع و سیستماتیک در سیستم قضایی عربستان، به احتمال زیاد این افراد عادلانه محاکمه نشدند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8272173/صدور-حکم-اعدام-۱۵-نفر-در-عربستان

دکمه بازگشت به بالا