اخبار بین المللی

فنلاند به ناتو اجازه استقرار تسلیحات هسته‌ای را در مرز روسیه می‌دهد

فنلاند به ناتو اجازه استقرار تسلیحات هسته‌ای را در مرز روسیه
می‌دهد
 بر اساس گزارشی که در روزنامه فنلاندی ایلتالتی Iltalehti چاپ هلسینکی منتشر شده است، در صورت تصویب درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو امکان استقرار تسلیحات هسته‌ای در آن کشور وجود خواهد داشت، اقدامی خطرناک که می‌تواند خشم روسیه را در پی داشته باشد.
پایگاه اینترنتی اوکراین تودی در گزارشی نوشت:دو کشور فنلاند و سوئد در ماه مه در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، درخواست شان را برای پیوستن به ناتو ارائه دادند. طبق گزارش این روزنامه ، لایحه عضویت احتمالی ناتو که دولت فنلاند به پارلمان این کشور ارائه خواهد داد هیچ گونه انصرافی از تسلیحات هسته‌ای را شامل نمی‌شود.
منابع دفاعی در گفتگو با آن روزنامه گفتند، وزرای خارجه و دفاع فنلاند در ماه ژوئیه به ناتو “تعهد” دادند که به دنبال اعمال “محدودیت یا ملاحظات ملی” در صورت پذیرش تقاضای فنلاند نباشند.
منابع داخلی وزارت خارجه فنلاند به آن روزنامه گفتند، این امر بدان معنی است که امکان نقل و انتقال تسلیحات هسته‌ای ناتو از طریق سرزمین فنلاند یا استقرار در آن وجود خواهد داشت. بعلاوه هیچ محدودیتی در خصوص ایجاد پایگاه‌های ناتو در آن کشور وجود ندارد.
درخواست‌های فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو قبلا در پارلمان‌های ۲۸ دولت از ۳۰ دولت عضو ناتو تصویب شده است و فقط ترکیه و مجارستان هنوز این موضوع را به رای نگذاشته اند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8272157/فنلاند-به-ناتو-اجازه-استقرار-تسلیحات-هسته‌ای-را-در-مرز-روسیه-می‌دهد

دکمه بازگشت به بالا