اخبار بین المللی

تعارض آمریکا در حمایت از برقراری صلح و فروش تسلیحات

تعارض آمریکا در حمایت از برقراری صلح و فروش تسلیحات
شبکه تلویزیونی ویون در گزارشی به تلاش‌های آمریکا برای مسلح کردن برخی کشور‌ها در جهان پرداخت و گفت: آمریکا بزرگترین فروشنده تسلیحات در جهان است. تجهیزات و فناوری‌های نظامی آمریکا بسیار پیشرفته اند و همواره برایشان تقاضا وجود دارد. آمریکا با کمال میل این تسلیحات را عرضه می‌کند تا این تقاضا‌ها را برآورده سازد، خواه این تقاضا‌ها از سوی کشور‌هایی باشد که درگیری جنگ هستند، خواه از سوی رژیم‌های سرکوبگر. البته این اقدام با ارزش‌های دموکراتیک مغایرت دارد. آیا آمریکا به واقع در تلاش برای پیشبرد صلح یا تشدید درگیری هاست تا بتواند تجهیزات نظامی خود را بفروشد؟
سهم صادرات تسلیحات آمریکا در جهان
آمریکا ۳۹ درصد همه تسلیحات مهم منتقل شده طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد. فروش تجهیزات نظامی آمریکایی به دولت‌های خارجی شامل ۱۳۸ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۱ شد. این ارقامی است که موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم آن را ارائه داده است. حتی در ارتباط با فروش تسلیحاتی آمریکا در سال ۲۰۲۲ صحبت نمی‌شود. این همان سالی است که همه کشور‌های جهان طی آن در پی درگیری بین روسیه و اوکراین بودجه دفاعی خود را افزایش دادند. آمریکا ۱۶۷ کشور از ۱۹۵ کشور جهان را تأمین تسلیحاتی می‌کند. بدیهی است بخش عمده‌ای از اقتصاد آمریکایی به این موضوع وابسته است که شرکت‌های تولید کننده تجهیزات دفاعی سالانه تا چه اندازه می‌توانند تولیدات خود را صادر کنند. از تسلیحات آمریکایی در دو سوم درگیری‌ها در جهان استفاده می‌شود.
شرکت‌های لاکهید مارتین، بوئینگ، ریتون و جنرال داینامیک چهار شرکتی هستند که ۵۸ درصد از فروش تسلیحات آمریکایی را از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا تشکیل می‌دهند. ۱۶ کشور در جهان تسلیحاتی به ارزش ۵۰ میلیون دلار را طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ از آمریکا دریافت کردند.
تعارض آمریکا در حمایت از برقراری صلح و فروش تسلیحات
از یک سو آمریکا یکی از اعضای بنیانگذار و همچنین عضو دائم سازمان ملل محسوب می‌شود، سازمانی که پس از جنگ جهانی دوم برای برقراری صلح در جهان و ممانعت از آغاز جنگ جهانی سوم ایجاد شد. اما از سوی دیگر آمریکا هیچ گونه محدودیتی برای فروش تسلیحات نظامی خود قائل نیست. به عبارتی دیگر زمانی که صحبت از احتمال آغاز جنگ جهانی سوم می‌شود آمریکا نامی است که همواره بر زبان می‌آید.
در سال ۲۰۲۱ در نخستین سال ریاست جمهوری جو بایدن پنج کشور خارجی که خریداران اصلی تجهیزات نظامی آمریکا بودند شامل یونان، استرالیا، اسرائیل، فیلیپین و هند می‌شدند. در سال ۲۰۲۱ اندونزی، لهستان، مصر، اردن و امارات عربی متحده در صدر این فهرست قرار گرفتند. عربستان سعودی هم در رده ششم خریدار اصلی تجهیزات آمریکایی قرار گرفته است. تردیدی نیست که برخی از این طرف‍ها به دلیل نقض حقوق بشر و رژیم‌های سرکوبگر مشهور هستند. چه ملاحظاتی در ارتباط با استفاده از تسلیحات وجود دارد؟ این یک توافقنامه تجاری است که در آن ملاحظه مرتبط با پیشینه حقوق بشری کشور‌ها گنجانده نمی‌شود.
صادرات سلاح به بهانه ایجاد فرصت شغلی در صنعت نظامی
شبکه تلویزیونی ویون گزارش داد: ایران و عراق درگیر جنگ شومی بودند که در دهه ۱۹۸۰ بین این دو کشور اسلامی در گرفت. آمریکا در ابتدا از فروش تسلیحات به عراق خودداری می‌کرد، اما اقدام به فروش فناوری‌های «با استفاده دو گانه» به این کشور کرد. عراق همچنین بالگرد‌هایی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۸۵ از آمریکا خریداری کرد.
روابط بین هند و پاکستان هم همواره پر چالش بوده است. اما آمریکا توانست تجهیزات نظامی خود را به هر دو کشور بفروشد. هند همچنان یکی از بزرگترین خریداران تجهیزات نظامی آمریکاست، اما این برای آمریکا کافی نیست. اخیرا آمریکا یک قرارداد نظامی ۴۵۰ میلیون دلاری با پاکستان امضا کرد تا بتواند جنگنده‌های اف ۱۶ خود را ارتقاء دهد. زمانی که هند به این توافق نامه اعتراض کرد آمریکا اعلام کرد پاکستان از این جنگنده‌ها برای مبارزه با تروریست‌ها استفاده می‌کند.
شبکه تلویزیونی ویون در پایان گزارش خود آورد: سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است: صادرکنندگان تسلیحات آمریکایی و همچنین دولت آمریکا به صورت مستمر و منظم ایجاد فرصت‌های شغلی را دلیل اصلی فروش تجهیزات نظامی به مشتریان خارجی خود عنوان می‌کنند. آیا شما با این دلیل موافقید؟

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8272543/تعارض-آمریکا-در-حمایت-از-برقراری-صلح-و-فروش-تسلیحات

دکمه بازگشت به بالا