اخبار بین المللی

مادورو میزبان همتای کلمبیایی خود در کاراکاس

مادورو میزبان همتای کلمبیایی خود در کاراکاس
گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا، در صدر یک گروه کاری، قرار است امروز اول نوامبر از کاراکاس بازدید و در آنجا برای اولین بار با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار کند.
در بیانیه‌ای که در وبلاگ سرویس مطبوعاتی دولت پترو منتشر شده، آمده است: «در اول نوامبر، دیداری بین گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا و نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری بولیواری ونزوئلا برگزار خواهد شد.»
سران دو کشور همسایه قصد دارند در مورد روابط دوجانبه، باز شدن مرز‌ها و بازگشت جمهوری بولیواری به سیستم حمایت از حقوق بشر گفتگو کنند.
اولین دیدار دو رئیس جمهور در ماه سپتامبر در کلمبیا اعلام شد، زمانی که مراسم رسمی بازگشایی مرز‌ها برگزار شد، اما کارلوس فاریا، وزیر امور خارجه، نماینده طرف ونزوئلا بود.
روابط بین ونزوئلا و کلمبیا در سال ۲۰۱۹ به دلیل به رسمیت شناختن خوان گوایدو، سرکرده مخالفان به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا از سوی بوگوتا، قطع شد. گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور جدید کلمبیا در ۷ اوت با هدف احیای روابط با ونزوئلا، روی کار آمد. علاوه بر جنبه بشردوستانه – میلیون‌ها نفر در هر دو کشور خویشاوندانی در کشور‌های همسایه دارند – همچنین احیای روابط تجاری برای ونزوئلا و کلمبیا مهم است؛ تجارت بین آن‌ها به ۸ میلیارد دلار می‌رسد.
تاکید مادورو بر تقویت روابط ونزوئلا و برزیل
رئیس‌جمهور ونزوئلا در پیامی از گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهور جدید برزیل خبر داد و گفت که با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور منتخب برزیل درباره ازسرگیری همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرده است.
مادورو در توییتر خود نوشت: گفت‌وگوی تلفنی خوبی با لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور منتخب برزیل داشتم و با او توافق کردیم که دستور کار همکاری‌های دوجانبه بین کشورهایمان را از سر بگیریم.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل روز یکشنبه برگزار شد و لولا داسیلوا با اختلاف اندکی ژایر بولسونارو، رئیس دولت فعلی را شکست داد. بولسونارو در سال ۲۰۱۹ “خوان گوایدو” را به عنوان رئیس جمهور این کشور به رسمیت شناخت و پس از آن روابط با دولت نیکلاس مادورو در واقع متوقف شد. در مارس ۲۰۲۰، وزارت خارجه برزیل دیپلمات‌ها و کارمندان نمایندگی‌های دیپلماتیک ونزوئلا را فراخواند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8272529/مادورو-میزبان-همتای-کلمبیایی-خود-در-کاراکاس

دکمه بازگشت به بالا