اخبار بین المللی

درخواست دبیرکل اتحادیه عرب از گروه‌های لبنانی برای توافق در مورد انتخاب رئیس‌جمهور

درخواست دبیرکل اتحادیه عرب از گروه‌های لبنانی برای توافق در
مورد انتخاب رئیس‌جمهور
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، امروز سه‌شنبه با هشدار نسبت به «پیامد‌های منفی» در صورت خلأ طولانی‌مدت در پست ریاست‌جمهوری از سیاستمداران لبنانی خواست در این خصوص به اجماع برسند.
روز گذشته، دوره ۶ ساله ریاست‌جمهوری «میشل عون» در لبنان به پایان رسید و پس از ۴ بار شکست پارلمان در انتخاب جانشین، به دلیل اختلافات بین جناح‌های سیاسی، اکنون لبنان وارد مرحله خلأ در پست ریاست‌جمهوری شده است.
طبق گزارش رأی الیوم، اتحادیه عرب در بیانیه‌ای اعلام کرد که ابوالغیط امروز سه‌شنبه در حاشیه سی و یکمین نشست عادی کشور‌های عربی در الجزایر با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر موقت لبنان دیدار کرد.
«جمال رشدی» سخنگوی دبیرکل اتحادیه در این بیانیه اعلام کرد: «در این نشست به وضعیت کلی لبنان از جمله تحولات سیاسی اخیر قبل از ورود به دوره خلأ ریاست‌جمهوری پرداخته شد.»
ابوالغیط هشدار داده است که «تداوم خلأ در پست ریاست‌جمهوری برای دوره‌ای که ممکن است طولانی شود، با توجه به چالش‌های فعلی لبنان، پیامد‌های منفی خواهد داشت.»
نزدیک به ۳ سال است که لبنانی‌ها با بحران اقتصادی شدید مواجه بوده‌اند که منجر به سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی آن (لیر) در برابر دلار و همچنین کمبود سوخت و دارو و کاهش شدید قدرت خرید شهروندان شده است.
دبیرکل اتحادیه عرب همچنین بر «اهمیت انجام اصلاحات لازم توسط دولت فعلی» تأکید کرد.
او از سیاستمداران لبنانی خواست تا «منافع ملی را بر هر ملاحظاتی اولویت دهند تا به اجماع رسیده و به انسداد سیاسی پایان دهند تا از ورود به خلأ ریاست‌جمهوری که کشور تحمل آن را ندارد، جلوگیری شود.»
بر اساس این بیانیه، میقاتی نیز در این دیدار از ایفای نقش اتحادیه عرب برای همگام شدن با لبنان در چالش‌هایی که با آن مواجه است، قدردانی کرد.
خلأ ریاست‌جمهوری کنونی در لبنان چهارمین خلأ از زمان استقلال این کشور از استعمار فرانسه در سال ۱۹۴۳ است.
قانون اساسی تصریح می‌کند که در صورتی که انتخاب رئیس‌جمهور جدید برای کشور قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری فعلی با شکست مواجه شود، دولت اختیارات رئیس‌جمهور را برعهده خواهد گرفت.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8273181/درخواست-دبیرکل-اتحادیه-عرب-از-گروه‌های-لبنانی-برای-توافق-در-مورد-انتخاب-رئیس‌جمهور

دکمه بازگشت به بالا