اخبار بین المللی

مسئله اصلی جهان عرب، مسئله فلسطین است

مسئله اصلی جهان عرب، مسئله فلسطین است
سی و یکمین نشست عادی کشور‌های عربی دقایقی پیش در الجزایر آغاز به کار کرد.
در آغاز این نشست، «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس بر حمایت کشورش از فلسطین تأکید کرد و گفت: «ما فلسطین را فراموش نخواهیم کرد، زیرا با آن در عزت، کرامت و ارزش ها اشتراک داریم.»
قیس سعید با اشاره به دوران سختی که کشور‌های عربی پشت سر می‌گذارند تصریح کرد: «می‌توانیم دلایل تفرقه‌ای که جز باعث ضعف و سستی ما نشده را برطرف کنیم. می‌توانیم در اتحادیه عرب آینده بهتری را برای بشریت بسازیم. ما برای اینکار به مفاهیم، افکار و راه‌های جدید نیاز داریم.»
رئیس‌جمهور تونس در ادامه تأکید کرد: «ما از هیچ کوششی برای توجه به مسائل دنیای عرب فروگذار نکرده‌ایم و برای وحدت عربی به شدت تلاش می‌کنیم. حق فلسطین باید در تمام کنفرانس‌ها و نشست‌ها مطرح شود تا این حق از کسانی که به آزادی می‌اندیشند تضییع نشود.»
سپس «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزائر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «باید ما اعتماد به خودمان را بازگردانیم تا در سطح جهانی تأثیرگذار باشیم. ما باید یک بلوک اقتصادی بزرگ عربی را بنا کنیم.»
عبدالمجید تبون افزود: «مسئله اصلی و اساسی ما مسئله فلسطین باقی خواهد ماند؛ مسئله‌ای که از جانب رژیم اشغالگر و اقدامات آن در معرض نابودی قرار گرفته است.»
رئیس‌جمهور الجزایر تأکید کرد: «طرح صلح عربی پشتوانه مهمی برای برقرار صلح عادلانه و فراگیر که تشکیل دولت مستقل فلسطینی را تضمین می‌کند، است. عناصر رژیم صهیونیستی بی‌گناهان را می‌کشد، خانه‌های فلسطینی را تخریب کرده و برای تغییر آثار تاریخی در قدس تلاش می‌کند.»
وی گفت: «باید در مقابل ناتوانی سازمان ملل در اجرای راه حل تشکیل دو دولت، تلاش‌های خود برای حمایت از فلسطین را مضاعف کنیم. ما ابتکار صلح عربی را تنها راه حل مسئله فلسطین می‌دانیم.»
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این نشست تغییر و تحولات جهان را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: «مواد غذائیی، انرژی و آب و هوا مجموعه‌ای مرتبط به هم عنوان بحران جهانی امروز است.»
ابوالغیط افزود: «کشور‌های عربی اگر امکانات خود را به شیوه‌ای علمی و صحیح تجمیع کنند، کار‌های زیادی می‌توانند.»
دبیرکل اتحادیه عرب دفاع از قانون دفاع از آینده خود توصیف کرد و گفت: «نزاع‌های خونین همه ما را تهدید می‌کند. خاموش کردن بحران‌های موجود در کشور‌های عربی از هر زمانی ضروری‌تر است و دیگر پذیرفته نیست که این شرایط ادامه پیدا کند.»
او تأکید کرد: «تحولات در سوریه به تلاش پیشگامانه عربی و نرمش برای بستن صفحات گذشته نیاز دارد. نتایج تحولات لیبی و بحران آن نیز نیازمند نرمش از جانب همه طرف‌های لیبی است و اتحادیه عرب تحقق آرزو‌های مردم لیبی را مقابل دیدگان خود دارد.»

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8273233/مسئله-اصلی-جهان-عرب-مسئله-فلسطین-است

دکمه بازگشت به بالا