اخبار بین المللی

رای گیری شورای امنیت درباره قطعنامه روسیه

رای گیری شورای امنیت درباره قطعنامه روسیه
شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه درباره پیش‌نویس قطعنامه روسیه درباره آزمایشگاه های بیولوژیک رای‌گیری می‌کند.
به گزارش خبرگزاری تاس، یک منبع در سازمان ملل روز سه شنبه به تاس گفت، شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد پیش‌نویس قطعنامه روسیه که مستلزم ایجاد کمیسیون شورای امنیت برای تحقیق در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین در ۲ نوامبر است، رای‌گیری خواهد کرد.
این منبع گفت: رای گیری در مورد این پیش نویس برای چهارشنبه برنامه ریزی شده است.
این قطعنامه تصریح می‌کند که شورای امنیت سازمان ملل متحد کمیسیونی متشکل از همه اعضای شورای امنیت برای بررسی شکایات روسیه از آمریکا و اوکراین در رابطه با تعهدات آن‌ها بر اساس کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی تشکیل دهد.
کمیسیون باید توصیه‌های خود را تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ برای شورا گزارش کند و کشور‌های عضو کنوانسیون را در جریان بررسی در نهمین کنفرانس بازنگری که در تاریخ ۲۸ نوامبر تا ۱۶ دسامبر در ژنو برگزار می‌شود، قرار دهد.
پیش از این، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته بود که نشانه‌هایی از پاکسازی یک برنامه بیولوژیکی نظامی توسط کی‌یف که از سوی وزارت دفاع آمریکا تامین می‌شود، در جریان عملیات نظامی ویژه کشف شده است. به گفته این مقام روس، کارکنان آزمایشگاه‌ها در مورد دفع اضطراری پاتوژن‌های خطرناک – طاعون، سیاه زخم، تولارمی، وبا و سایر بیماری‌های کشنده – در ۲۴ فوریه مطالبی گفته‌اند.
در ۹ ژوئن، پنتاگون اذعان کرد که در ۲۰ سال گذشته، آمریکا از ۴۶ آزمایشگاه مختلف غیرنظامی، موسسات مراقبت‌های بهداشتی و مراکز تشخیص بیماری در اوکراین حمایت کرده است. به ادعای پنتاگون، هیچ برنامه تسلیحات هسته‌ای، بیولوژیکی یا شیمیایی در اوکراین وجود ندارد و همه همکاری‌ها با اوکراین «تلاش‌های صلح‌آمیز برای بهبود امنیت هسته‌ای و تشعشعی، نظارت بر بیماری‌های همه‌گیر، امنیت شیمیایی و آمادگی برای واکنش به همه‌گیری‌هاست.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8273428/رای-گیری-شورای-امنیت-درباره-قطعنامه-روسیه

دکمه بازگشت به بالا