اخبار اجتماعیاخبار ورزشی

نتیجه در فوتبال حادثه است/ هدف بازی دوستانه هماهنگی ملی دوشان است

نتیجه در فوتبال حادثه است/ هدف بازی دوستانه هماهنگی ملی
دوشان است
جلال چراغپور کارشناس فوتبال در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره بازی‌های دوستانه تیم ملی فوتبال برابر تیم‌های ملی تونس و نیکاراگوئه اظهار کرد: ۲ الگو جهت بازی‌های تدارکاتی  برای آمادگی جام جهانی وجود دارد. الگوی اول تیم‌هایی هستند که از نظر سبک  یا استایل بازی  شباهت به حریفی که مقابلش در جام جهانی بازی داریم.  
او ادامه داد: بازی اول با انگلیس است و و باید با تیم‌هایی که در سبک این تیم هستند و در گروه انگلیس بودند، اما نتوانستند به جام جهانی صعود کنند، بازی دوستانه داشته باشیم. همچنین تیم‌هایی که در کونکاکاف بودند و  ۸ تیمی که در دسته آمریکا بودند و به جام جهانی صعود نکردند تیم های خوبی برای برگزاری بازی دوستانه بودند. به طور مثال برای دیدار  با ولز می‌توانیم با اسکاتلند بازی کنیم.
بازی های تدارکاتی مثل مانور می مانند 
چراغپور گفت: بازی‌های تدارکاتی مثل مانور می‌مانند. به طور مثال ارتش مانور را براساس شرایط جنگ سازماندهی می‌کند و اگر  جنگ در دشت یا کویر برایش رخ بدهد ارتش  در جنگل و ساحل  مانور نمی‌کند. در فوتبال هم همین طور است، اگر تیمی با  انگلیس بازی دارد بازی تدارکاتی اش را براساس استایل انگلیس برگزار می‌کند.
برگزاری بازی دوستانه براساس الگوی دوم به درد تیم ملی می خورد 
کارشناس فوتبال گفت: روش دوم این است که سرمربی می‌گوید بازیکنانم با یکدیگر کم  بازی کردند، من قبل از اینکه با استایل حریفم بازی کنم نیاز به هماهنگی بازیکنانم دارم. درست است که با تیم ملی انگلیس بازی دارم، اما هنوز بازیکنانم به مرحله آمادگی نرسیدند. شاید تیمم بتواند با  تیم انگلیس مقابله کند و دیگر نیاز نباشد که با تیمی در سبک انگلیس بازی کنم! کی روش الگوی دوم را برای بازی تدارکاتی انتخاب کرده یعنی با تیم‌هایی که واقعا تیم هستند و ساختار تیمی دارند، فوتبال برابر و پایاپای با هدف هماهنگ شدن درونی تیم بازی می کند. بازی دوستانه با اروگوئه و سنگال هیچ مناسبتی با تیم‌های انگلیس و ولز و آمریکا نداشت، اما برای مقاومت سازی، هماهنگی و نظم تیمی و شناخت تیمش لازم بود که این بازی‌ها صورت بگیرد. نیکاراگوئه در آمریکای لاتین است و بازی دوستانه با این تیم بیراه نیست. به هر حال او هدف دوم را انتخاب کرده است. به نظرم بازی‌های دوستانه براساس الگوی دوم به درد تیم ملی می‌خورد.  
نتیجه در فوتبال یک حادثه است 
چراغپور درباره اینکه این بار با کی روش می‌توانیم به مرحله بعدی جام جهانی صعود کنیم؟ گفت: این سوال را همه دوست دارند که جوایش را بدانند، اما بهتر است منطقی، آماری و علمی حرف بزنیم. در درجه اول ما باید به  جایگاه تیم ملی فوتبال ایران با جایگاه تیم ملی انگلیس نگاه کنیم که تفاوت آشکار وجود دارد. آن‌ها چندم دنیا هستند و ما چندم هستیم. در فوتبال خوب بازی کردن دست خودمان است، اما نتیجه یک حادثه است. رئال مادرید  ۲۰ بازی را نباخته، اما یک دفعه یک بازی را می‌بازد پس ما یادمان باشد اگر تیم ملی فوتبالمان را  دیدیم که خوب بازی می‌کند از این زیبایی لذت ببریم. نتیجه یک حادثه است! چون در خیلی از بازی‌ها دیدیم که یک تیم  ۲، ۳ توپ   به تیرک دروازه می‌زند و یک تیم دیگر با تک موقعیت می‌برد. طبق بررسی انجام شده  متوجه می‌شویم که تیمی که خوب بازی کرده باخته است.
 صحنه دریبل زدن امیری و  گرفتن پنالتی رونالدو  در ذهن مردم باقی مانده است 
او ادامه داد: به نظرم اگر تیم ملی فوتبال  برابر حریفانش  در جام جهانی فوتبال قابل قبولی  بازی کند، فوتبالی که همش ضد حمله نباشد و مالکیت توپ کم نباشد، مردم حتما راضی خواهند شد. ممکن است حادثه به نفع ما رقم بخورد کما اینکه ما تیم ملی آمریکا را  در گذشته شکست دادیم. مردم از تماشای  فوتبال زیبا خوششان می‌آید. به طور مثال وحید امیری در بازی با اسپانیا توانست  پیکه را دریبل بزند و این صحنه در ذهن مردم باقی مانده است. یا زمانی که بیرانوند ضربه پنالتی رونالدو را گرفت چه شوقی در جامعه ایجاد شد. اگر از روی حادثه توپی گل شد و یک اتفاقی افتاد و خوب بازی کنیم، اما نتیجه را از دست بدهیم، مردم ناراحت نمی‌شوند.
باید اجازه بدهیم کی روش استراتژی اش را در جام جهانی انتخاب کند 
چراغپور درباره اینکه از کی روش  به خاطر سبک تدافعی اش ایراد می‌گیرند، گفت: استراتژی براساس شرایط قوت و ضعف تیم حریف طراحی می‌شود. یک مربی براساس  استراتژی، تاکتیک انتخاب می‌کند. او براساس تاکتیک، بازی تدارکاتی و  نحوه تمرین تیمش را برمی گزیند و  تیمش را با این  ابزار با تیم حریف مواجه می‌کند. ما اگر کی روش را برای  تیم ملی انتخاب کردیم باید اجازه بدهیم استراتژی اش را خودش انتخاب کند و نقشه تمرین را خودش انتخاب کند و باید  بنشینیم و ببینیم که نتایج انتخابش چه بوده است. اگر اسکوچیچ را هم تغییر نمی‌دادیم او هم استراتژی، تاکتیک و بازی تدارکاتی می‌گذاشت  و وارد مسابقات جام جهانی می‌شد. بازی خوب جزو برنامه ریزی است، اما نتیجه یک حادثه است.                  

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8274146/نتیجه-در-فوتبال-حادثه-است-هدف-بازی-دوستانه-هماهنگی-ملی-دوشان-است

دکمه بازگشت به بالا