اخبار بین المللی

افزایش تورم در ترکیه به ۸۵.۵۱ درصد

افزایش تورم در ترکیه به ۸۵.۵۱ درصد
در حالی که بانک‌های مرکزی جهان در حال افزایش سود سپرده برای کاهش دادن تورم هستند، ترکیه مسیری معکوس پیش گرفته و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور تأکید کرده که سود سپرده بالا «بزرگ‌ترین دشمن» است.
ماه گذشته بانک مرکزی ترکیه برای سومین بار سود سپرده را از ۱۲ درصد به ۱۰.۵ درصد کاهش داد. تورم ترکیه در ماه سپتامبر نیز ۸۳.۴۵ درصد بوده و اکنون به ۸۵.۵۱ درصد رسیده است. این بالاترین تورم ترکیه از سال ۱۹۹۷ است.
این در حالی است که برخی نهاد‌ها در آمار‌های رسمی ترکیه تردید می‌کنند و مؤسسه پژوهشی ENAG در ترکیه میانگین تورم سالانه کالا‌های مصرفی در این کشور در ماه اکتبر را ۱۸۵.۳۴ درصد اعلام کرده است.
افزایش قیمت‌ها یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه ممکن است باعث شود رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای دوره بعدی رای نیاورد. گفتنی است، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت از اردوغان رو به کاهش است. کاهش غیرمتعارف نرخ بهره که سال گذشته تحت فشار او انجام شد، عامل اصلی تورم ترکیه است.
ترکیه سال هاست که از تورم بالا رنج می‌برد و از سال ۲۰۱۸ دو بحران ارزی را تجربه کرده است. این امر ترک‌ها را بر آن داشت تا طلا و ارز خارجی را ذخیره کنند که منجر به سقوط ارزش لیر شد و باعث شد لیر ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار در سال ۲۰۲۱ از دست بدهد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8274531/افزایش-تورم-در-ترکیه-به-۸۵۵۱-درصد

دکمه بازگشت به بالا