اخبار بین المللی

از سرگیری توافق غلات با ارسال نزدیک به ۳۰۰ هزار تن غذا از دریای سیاه

از سرگیری توافق غلات با ارسال نزدیک به ۳۰۰ هزار تن غذا از
دریای سیاه
وزارت زیرساخت‌های اوکراین اعلام کرد با هدف تحویل مواد غذایی اوکراینی به بازار‌های خارجی امروز (پنجشنبه) هفت کشتی حامل محصولات کشاورزی بنادر دریای سیاه اوکراین را ترک کردند.
به گزارش رویترز، این وزارتخانه در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات گفت: این کشتی‌ها با ۲۹۰ هزار تن محصولات غذایی بارگیری شده و به سمت کشور‌های اروپایی و آسیایی در حرکت هستند.
گفتنی است روسیه روز شنبه توافقنامه غلات را که در ماه ژوئن با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل تصویب شده بود، به حالت تعلیق درآورد. هدف از انعقاد این قرارداد ارسال محصولات کشاورزی روسیه و اوکراین از طریق دریای سیاه بود که متعاقبا به دلیل درگیری نظامی بین دو کشور متوقف شد.
با این حال، به گفته مسکو، پس از حمله پهپادی اوکراین به ناوگان روسیه در دریای سیاه، مقامات روسی دیگر نمی‌توانستند امنیت کشتی‌هایی که از این دریا حرکت می‌کنند را تضمین کنند. افزون بر این، روسیه می‌گوید برخلاف آنچه در توافق ذکر شده، به جای آنکه بیشتر غلات ارسالی به کشور‌های در حال توسعه و فقیرتر ارسال شود، عمده محموله غلات به کشور‌های اروپایی فرستاده شده است.
توافقنامه به تعلیق درآمده روز گذشته مجددا از سر گرفته شد. وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد پس از آنکه اوکراین تضمین‌هایی برای عدم استفاده نظامی از کریدور بشر دوستانه برای صادرات غلات ارائه کرده، مسکو به توافق دریای سیاه باز خواهد گشت.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8274465/از-سرگیری-توافق-غلات-با-ارسال-نزدیک-به-۳۰۰-هزار-تن-غذا-از-دریای-سیاه

دکمه بازگشت به بالا