اخبار بین المللی

گوترش: میانمار باید به مسیر دمکراسی بازگردد

گوترش: میانمار باید به مسیر دمکراسی بازگردد
آنتونیو گوترش امروز (شنبه) برای شرکت در نشست سران اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا در کامبوج به سر می‌برد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: میانمار از زمان کودتای فوریه ۲۰۲۱ در یک درگیری داخلی مرگبار گرفتار شده که یک کابوس بی پایان است. من از مقامات میانمار می‌خواهم به مردم خود گوش دهند، زندانیان سیاسی را آزاد کنند و فورا به مسیر انتقال دموکراتیک بازگردند. این تنها راه ثبات و صلح است.
گوترش خاطر نشان کرد مهم است که این رویه پیش برود. من به ریاست اندونزی (برای آسه آن) در سال آینده اعتماد دارم تا ابتکارات زیادی برای حل مناقشه ارائه کند.
رهبران اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا (آ سه آن) که در نشستی در کامبوج دیدار کردند روز جمعه توافق کردند که گروه‌های مخالف را در روند صلح وارد کنند. بیانیه آن‌ها موجب خشم نظامیان حاکم بر میانمار شده است.
با وجود نقشه راهی که سال گذشته با میانمار برای حل بحران توافق شد، تاکنون تلاش‌های این بلوک منطقه‌ای بی نتیجه مانده است.به گفته یک سازمان محلی نظارت بر حقوق بشر، درگیری‌های داخلی میانمار جان بیش از ۲۴۰۰ نفر را گرفته است.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز، صبح امروز (شنبه) برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا (آسه آن) پس از توقفی کوتاه در بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی (COP۲۷) در مصر، در فرودگاه پنوم پن فرود آمد.
او قرار است کمتر از ۴۸ ساعت در پایتخت کامبوج بماند و در این سفر با سران ژاپن و کره جنوبی گفتگو خواهد کرد. وی پس از آن در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای جهانی خود، برای نشست سران گروه بیست، به بالی اندونزی خواهد رفت.
بایدن با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی در کامبوج در مورد چگونگی مهار برنامه هسته‌ای کره شمالی مذاکره می‌کند.
نشست سالانه اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا موسوم به آ سه آن روز جمعه در پنوم پن آغاز شد. فردیناند مارکوس رئیس جمهور فیلیپین و هون سن نخست وزیر کامبوج درباره خویشتنداری در مقابل میانمار که در این نشست غائب است گفتگو کردند. رهبران ده کشور اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا در هتلی در پایتخت کامبوج گردهم آمدند.
این دومین سال متوالی است که مین آنگ هلائینگ رئیس ائتلاف نظامی حاکم بر میانمار به این نشست دعوت نشده است. آ سه آن و میانمار همچنان به تنش در روابط ادامه می‌دهند. آ سه آن میانمار را متهم می‌کند که به طرحی که سال گذشته برای خارج کردن کشور از هرج و مرجی که پس از کودتای فوریه ۲۰۲۱ در آن فرو رفته بود، پایبند نبوده است.
رهبران آسه آن احتمالا لحن خود را نسبت به حکومت نظامی میانمار سخت‌تر می‌کنند و تاکنون چندین سازمان حقوق بشر از آسه آن خواسته اند تا اقدامات قاطع تری انجام دهد از جمله مانند اتحادیه اروپا که روز سه شنبه بار دیگر تحریم‌های خود را علیه مقامات میانمار تمدید کرد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8281402/گوترش-میانمار-باید-به-مسیر-دمکراسی-بازگردد

دکمه بازگشت به بالا