اخبار بین المللی

هشدار کره جنوبی، ژاپن و آمریکا به آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ

هشدار کره جنوبی، ژاپن و آمریکا به آزمایش هسته‌ای
پیونگ‌یانگ
خبرگزاری سی‌بی‌اس در گزارشی از نشست امروز (یکشنبه) میان «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن، و «یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره جنوبی، در حاشیه اجلاس اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در «کامبوج» خبر داد و گفت این ۳ مقام ارشد متعهد شدند «پاسخ قاطع و قوی» به آزمایش‌های هسته‌ای موشک اتمی کره شمالی بدهند.
جو بایدن سخنان خود را با ابراز تاسف از کشته شدن بیش از ۱۵۰ نفر در جشن هالووین در کره جنوبی آغاز کرد و باقی نشست میان این مقام‌ها به کره شمالی اختصاص داده شد. البته گفته می‌شود در جریان این دیدار مقام‌ها بر سر مسائل مربوط به تنگه تایوان و همچنین حمایت از اوکراین در قبال حملات روسیه نیز بحث کردند.
بایدن در این دیدار که در آستانه نشست فردای او با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین انجام شد، از کیشیدا و یون خواست تا در مورد مدیریت موضع قاطعانه چین در منطقه اقیانوس آرام تصمیم بگیرند.
او در این خصوص گفت: «ما در حال حاضر با چالش‌هایی مواجهیم، اما اکنون کشورهای ما بیشتر از هر وقت دیگری با ثبات است و آماده برخورد با این چالش‌هاست؛ بنابراین من در انتظار تعمیق روابط میان آمریکا کره جنوبی و ژاپن هستم.»
«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن، روز گذشته به خبرنگاران گفته بود که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد از این نشست برای برقراری رابطه عمیق‌تر میان سه کشور استفاده کند تا درقبال اقدامات موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ پاسخ مشترک قاطعی بدهند.
هفته گذشته کره شمالی چندین موشک بالستیک کوتاه برد و بلند برد را به سواحل کره جنوبی شلیک کرد. آمریکا نگران است که پیونگ یانگ در آینده دست به آزمایش موشک‌های هسته‌ای خود برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ تا به امروز بزند. کره شمالی در سالی که گذشت رکورد شلیک موشک را شکسته است.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8282476/هشدار-کره-جنوبی-ژاپن-و-آمریکا-به-آزمایش-هسته‌ای-پیونگ‌یانگ

دکمه بازگشت به بالا