اخبار فرهنگی هنری

مطالعه اجباری کتاب‌های بی‌فایده علت کتاب گریزی دانشجویان

مطالعه اجباری کتاب‌های بی‌فایده علت کتاب گریزی
دانشجویان
محمد‌جواد نوروزی اقبالی، پژوهشگر و نویسنده در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چرا دانشجویان با کتاب ارتباط نمی‌گیرند، گفت: اگر دانشجو بخواهد کتاب‌خوان شود، دو چیز لازم است. اول باید ذائقه‌اش به سمت کتاب ایجاد شود. دوم باید نیاز به کتاب داشته باشد. 
نوروزی اقبالی در پاسخ به این سوال که چه زمانی علاقه و ذائقه دانش آموز و دانشجو را به کتاب نابود می‌کنیم، گفت: وقتی دانش آموز و دانشجو را مجبور می‌کنیم که حجم زیادی از علمی که به‌درد هیچ‌کس نمی‌خورد فراگیرد، باعث نابودی ذائقه‌اش می‌شویم.
اين کارشناس ادامه داد: علم باید کارایی داشته باشد. وقتی در مدارس و دانشگاه حجم زیادی از علوم وجود دارد که خود دانش آموز و دانشجو می‌داند قرار نیست از این علوم استفاده کند، تجربه بدی را رقم می‌زند. 
وی با بیان اینکه باید هویت دانش آموز و دانشجو را با کتاب گره می‌زدیم، افزود: الان یک دانش آموز و دانشجو برای اینکه احساس هویت کند، از لوازم الکترونیک استفاده می‌کند. یعنی احساس می‌کند اگر گوشی یا لپ‌تاپ خوبی داشته باشد، احساس هویت می‌کند. ولی احساس نمی‌کند که اگر یک کتابی دستش بگیرد، به شخصیت والاتری دست می‌یابد. 
همچنين میلاد حبیبی، محقق، پژوهشگر و نویسنده درباره ارتباط دانشجو با کتاب گفت: نویسندگان ما درباره مسئله‌های امروز جامعه نمی‌نویسند و این بحران اساسی است. وقتی شما در ویترین مغازه‌تان محصولی را بیاورید که مخاطب به دنبالش است، شما نیاز به تبلیغ ندارید. 
حبیبی با بیان اینکه نویسنده به سراغ موضوعاتی می‌رود که مخاطب آن را پس می‌زند، افزود: در طول ۱۰۰ سال اخیر به حوزه نشر که نگاه بیندازید، می‌بینید در سیطره عده‌ای روشنفکر است که همیشه ایران و ایرانی را سرخورده، عقب مانده، ناتوان، ناامید و … می‌بینند. درصورتی که در عمل، جوان امروز ما با وجود تحریم‌های داخلی و خارجی خیلی امیدوار و باانگیزه است. متاسفانه فضای فرهنگی ما نیامده از این خط پشتیبانی کند و روایت‌سازی کند. این عدم روایت هم منجر به شکاف بین فضای فرهنگی و فضای واقعی شده است.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8283031/مطالعه-اجباری-کتاب‌های-بی‌فایده-علت-کتاب-گریزی-دانشجویان

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا