اخبار ورزشی

سهم معادن کوچک در تولید و اشتغال چقدر است؟ + فیلم

سهم معادن کوچک در تولید و اشتغال چقدر است؟ + فیلم
حدود ۵ هزار معدن کوچک مقیاس فعال به همین میزان معادن غیر فعال در کشور وجود دارد که احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس می‌تواند اشتغال پایدار و رشد اقتصادی را برای مردم منطقه به ارمغان بیاورد و آن مناطق را از مزایای حاصل از اجرای این طرح‌ها بهره‌مند کند.
آقای سجاد غرقی نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی تهران درباره ظرفیت تولید و اشتغال در این معادن می‌گوید: سهم معادن کوچک مقیاس از کل معادن کشور، ۹۸ درصد و سهم آن‌ها در ایجاد اشتغال ۸۵ درصد است.
به گفته او، این معادن نسبت به ذخیره‌ای که دارند بهره وری بیشتری دارند که از نظر وزنی۶۳ درصد تولید در معادن کوچک مقیاس اتفاق می‌افتد. همچنین بیش از ۵۰ درصد از سرمایه گذاری‌های در حوزه معادن در معادن کوچک و متوسط انجام می‌شود.
آقای سعید صمدی کارشناس معدن درباره اهمیت معادن کوچک مقیاس گفت: معادن کوچک مقیاس، بخش عمده‌ای از معادن کشور را در بر می‌گیرند و عمده اشتغال، تولید و توسعه معدنی، در معادن کوچک و متوسط انجام می‌شود.
 معادنی که زمینه ساز اکتشافات جدید و رسیدن به ذخایر بزرگ‌تر هستند.

آقای سجاد غرقی در این باره می‌گوید: همه معادن بزرگی که هم اکنون در کشور وجود دارد، از ابتدا هیچ کدامشان بزرگ نبوده اند و نشانه‌هایی داشتند که پس از اکتشاف و بهره برداری، افزایش ذخیره در آن‌ها اتفاق افتاده و تبدیل به معادن بزرگ شده اند.
این در حالی است که تامین مالی و ماشین آلات صنایع معدنی از جمله مشکلات عمده برای فعالان این حوزه به شمار می‌رود.
آقای سید رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در این باره گفت: امروز هیچ محدودیتی برای واردات ماشین آلات سنگین معدنی که فاقد سابقه ساخت داخل و کارکرد کمتر از ۵ سال هستند، وجود ندارد.
او گفت: هم اکنون آمار‌ها نشان می‌دهد که حجم تامین نیاز ماشین آلات معدنی و صنایع معدنی ما تقریبا از طریق واردات نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و با توافقات انجام شده فعالان معدنی می‌توانند با صندوق ضمانت فعالیت‌های معدنی تماس بگیرند و از ظرفیت آن‌ها برای تامین ماشین آلات داخلی استفاده کنند و واردات را از طریق صندوق دنبال کنندو برخی از معادن کوچک ما درپی تامین ماشین آلات کوچکتر هستند که صندوق و ستاد ما در وزارت صمت آن را پیگیری کنند.
بر اساس آماری که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ارائه کرده، از ابتدای طرح احیاء معادن از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۴۰۰، هشتصد و بیست و پنج معدن کوچک و متوسط در این طرح احیا شده است که ضمن ایجاد ۱۳ هزار و ۸۰۰ شغل، رشد تولید ۳۳ میلیون تنی را در پی داشته است.
آقای وجیه اللّه جعفری رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در این باره گفت: طرحی به نام ” احیای معادن ” در حال اجراست به این مفهوم که معادنی که غیر فعال و یا حتی فعال هستند، اما قابل توسعه هستند مثلا ظرفیت بیشتری دارند برای استفاده دارند دلایل آن مشخص شود و برای آن نسخه‌ای پیچیده شود.
به گفته کارشناسان حوزه معادن، با توجه به سهم عمده معادن کوچک در اشتغالزایی و اکتشافات جدید، احیا، فعالسازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این معادن با تامین مواد مواد اولیه صنایع کشور، مانع خروج ارز از کشور می‌شود.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8292743/سهم-معادن-کوچک-در-تولید-و-اشتغال-چقدر-است-فیلم

دکمه بازگشت به بالا