اخبار ورزشی

احیای ۹۰۲ واحد صنعتی راکد طی امسال

احیای ۹۰۲ واحد صنعتی راکد طی امسال
رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد:
چه مشوق هایی  برای سرمایه گذاری در مناطق محروم در نظر گرفته شده است؟
رسولیان: در مناطقی که ظرفیت سرمایه گذاری دارند، اما محروم مانده اند مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است. بخشی از این بسته حمایتی مربوط به شهرک های صنعتی است که شامل تخفیف‌ برای واگذاری اراضی، مشوق‌ تقسیط و مشوق های بعد از بهره برداری می شود. بر این اساس تا ۵۰ درصد امکان تخفیف اراضی شهرک های صنعتی برای مناطق محروم وجود دارد همچنین تقسیط تا ۴۸ماه با تنفس چند ماهه و مشوق های بعد از بهره برداری از واحد تولیدی تخصیص می یابد.
مناطق محروم کشور به ۴ منطقه  تقسیم بندی شده اند. این بسته حمایتی آماده و مصوب هیات مدیره است و در برخی مناطق اجرایی شده است.
چه میزان از سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استقبال شده است؟
رسولیان: تقاضا برای سرمایه گذاری خوب است. طی امسال به ۲۲۴۰ نفر زمین واگذار شده  است.
بحث بعدی ایجاد کارگاه‌ها است که سال پیش ۱۴۰۰ واحد کارگاه ساختیم و امسال تا الان ۶۵۰ واحد ساخته شده و تا پایان سال ۱۵۰۰ واحد ساخته می‌شود. این واحد ها را خودمان می‌سازیم و بیشتر به صورت اجاره واگذار می‌شود.
اراضی زیادی واگذار کردیم حتی ساخته شده، اما به دلیل مشکلات نیمه کاره باقی مانده اند، واگذاری واحد‌های اجاره‌ای در این شرایط بهتر است.
در حوزه تامین زیرساخت برق و گاز در شهرک‌های صنعتی چالش دارید؟
رسولیان: در تابستان امسال قطعی‌هایی بود، اما برنامه ریزی شده بود .۲۰ درصد نسبت به سال قبل رشد برق صنایع را داشتیم.
در رابطه با گاز جلساتی با وزارت نیرو و نفت داشتیم و توافق شد گاز در صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی قطع نشود که البته این امر به همکاری مردم در مدیرت مصرف بستگی دارد.
برای احداث نیروگاه های خورشیدی چه اقدامی شده است؟
رسولیان: ۹۲ شهرک برای احداث نیروگاه انرژی خورشیدی در نظر گرفته ایم. چند روز پیش وزارت نیرو قیمت خرید تضمینی انرژی خورشیدی را افزایش داد.
احداث نیروگاه های خورشیدی در استان های قزوین ،کرمان، یزد  و چهارمحال و بختیاری وضعیت بهتری دارد اما در همه استان‌ها وارد مرحله عملیاتی شده است.
زمین‌های راکد  که در شهرک‌های صنعتی پس گرفته می‌شود، اولویت واگذاری  به مستاجران است؟
رسولیان: نحوه واگذاری‌ها متفاوت شود. یک مدل واگذاری داخل سامانه انجام می شود که برای اراضی است که متقاضی زیادی ندارند.
یک مدل دیگر به این صورت است که در شهر‌هایی که تعداد اراضی کمتر از متقاضیان است مزایده برگزار می‌شود. اینجا بحث اولویت مطرح است. در این مزایده شاخص‌های کیفی برای واگذاری گذاشته شده است، اگر واحد فعال و پروانه کسب داشته باشد امتیاز دارد بنابراین به جز فعالان اقتصادی کسی نمی‌تواند زمین دریافت کند و جلوی سوءاستفاده ها و دلالی زمین های شهرکی گرفته می‌شود.
چه میزان زمین راکد در شهرک های صنعتی بازپس گیری شده است؟
تا الان ۴۳۲ هکتار زمین راکد را پس گرفتیم. افرادی که قبل از ۹۹ اراضی را گرفتند و هنوز نساخته اند به دادگاه فراخوانده و زمین بازپس گیری می شود.
احیای واحدهای راکد در چه وضعیتی قرار دارد؟
احیای واحد تولیدی راکد دو شرط دارد اینکه واحد شرایط  احیا را داشته باشد و فعال اقتصادی خودش بخواهد.
از ابتدای امسال تاکنون  ۹۰۲ واحد صنعتی راکد فعال شده که هدفگذاری تا پایان سال ۲ هزار واحد است و به این میزان خواهیم رسید.
سازمان ایدرو هم اقدامی در جهت بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی داشته است. برنامه احیای واحدها خوب پیشرفت می‌کند و در ماه‌های پایانی تامین مالی شتاب می گیرد.
۴۴ درصد واحدهای راکد مشکل مالی دارند. وقتی احیا شدند ۱۶ درصد مشکل از طریق تامین مالی حل شده و بخشی هم از طریق مشارکت مشکل رفع شده است.
توافقی شده تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح  احیا و نوسازی و بازسازی  واحدها در شهرک های صنعتی تامین شود وزارت اقتصاد و سازمان بودجه توافقاتی در این خصوص داشته اند که امیدواریم تامین شود.
در حوزه دانش بنیان‌ها چه اقدامی انجام شده است؟
رسولیان: در حوزه دانش بنیان ها مشوق‌های خوبی می‌دهیم. در حال حاضر واگذاری به دانش بنیان ها با ۱۰ درصد نقد و تقسیط ۴۸ ماهه انجام می شود و مشوق بعد از بهره برداری هم دارند.
طی امسال به ۸۶ واحد دانش بنیان در شهرک های صنعتی زمین واگذار کردیم. عمده واگذاری اراضی در تهران به دانش بنیان‌ها است و بدون مزایده واگذار می‌شود.
۷۰ شرکت داخل شهرک‌های صنعتی تبدیل به دانش بنیان شده اند و  امسال برنامه  این است که به ۱۵۰  شرکت هم برسد. همچنی امسال مجوز ۴۰ شهرک فناوری گرفتیم.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8303607/احیای-۹۰۲-واحد-صنعتی-راکد-طی-امسال

دکمه بازگشت به بالا