اخبار فضای مجازی

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر/مراکش یک _پرتغال صفر

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر/مراکش یک _پرتغال صفر
ورزشگاه الثمامه از ساعت ۱۸:۳۰ میزبان نبرد مراکش و پرتغال است؛ دیداری از مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ که شاید کسی پیش‌بینی نمی‌کرد در این مرحله رخ بدهد.
خیلی خیلی سخت بود که پیش‌بینی کنیم مراکش شگفتی‌ساز این دوره جام‌جهانی می‌شود. تیمی که با ولید الرکراکی کمتر شناخته‌شده گام به مسابقات گذاشت و فقط یک مرتبه ۳۶ سال قبل به مرحله حذفی رسیده بود. از طرفی در گروهش کنار ۲ تیم از ۴ تیم برتر دوره قبل (بلژیک و کرواسی) قرار گرفت. با این حال بازیکنان مراکش به طرز شگفت‌انگیزی هیجان بازی کردن و موفقیت در جام‌جهانی را داشته‌اند. اولین تیمی بودند که از اسپانیا گل نخوردند و یک مدعی قهرمانی را کنار زدند. کار برای رقیب امشب مراکش وقتی سخت‌تر می‌شود که یادآوری کنیم این تیم فقط یک گل در جام‌جهانی خورده. آیا با تاکتیک بازی با اسپانیا، آرزوی رونالدو و همی‌تیمی‌هایش را هم تبدیل به حسرت می‌کنند؟برنده این بازی در مرحله نیمه نهایی مقابل برنده بازی انگلیس/فرانسه قرار می‌گیرد.
با نگاهی به سابقه پرتغال در جام‌های جهانی نمی‌شود این تیم را مدعی نخست قهرمانی دانست. اگرچه پرتغال در مرحله قبل با بازی تهاجمی و فوق‌العاده‌ای سوئیس را از پیش رو برداشت، اما تاکتیک رقبای بعدی با قبلی‌ها زمین تا آسمان تفاوت دارد. کریستیانو رونالدو سال‌هاست که رویای قهرمانی در جام‌جهانی را می‌بیند و حالا در ۳۷ سالگی می‌خواهد این جام را مثل جام ملت‌های اروپا بالای سر ببرد. اما فقط دیدن خواب قهرمانی لزوماً او و هم‌تیمی‌هایش را به موفقیت نمی‌رساند. مراکش رقیب کوچکی برای پرتغال نخواهد بود و کافی‌ست نگاهی به بازی با اسپانیا بیندازند. با این وجود از رودررو شدن با تیم‌هایی مثل برزیل، آرژانتین، فرانسه یا انگلیس در این مرحله بهتر است. آیا سلسائوی اروپا برای سومین مرتبه راهی نیمه‌نهایی خواهد شد؟
بازی دو تیم مراکش و پرتغال ساعت ۱۸:۳۰ با سوت  داور ۴۰ ساله آرژانتینی،فاکوندو تیو در ورزشگاه الثمامه شروع شد.
کمک‌ داورها: ازکیل بریلوفسکی و گابریل چاده (آرژانتین)/ داور چهارم: ایوان بارتون (السالوادور)/ داور ویدیویی: مائورو ویلیانو (آرژانتین)
ترکیب تیم ملی فوتبال مراکش
یاسین بونو، جواد الیمیغ، رومین سایس، اشرف حکیمی، یحیی عطیات الله، سفیان آمرابات، ازدین اوناهی، سلیم عماله ، حکیم زیاش، سوفیان بوفال و یوسف النصیری
سرمربی: ولید رکراکی

ترکیب تیم ملی فوتبال پرتغال
دیوگو کاستا، رافائل گوئررو، روبن دیاز، پپه، دیوگو دالوت، برناردو سیلوا، روبن نوس، اوتاویو، برونو فرناندز، گونچالو راموس و ژائو فلیکسسرمربی: فرناندو سانتوس

خطا:
اشرف دری (۷۰) از مراکش
ویتینها(۸۷) از پرتغال
شرح گل:
مراکش ۱ – پرتغال ۰، دقیقه ۴۲: یحیی عطیات الله بازیکنی که اولین بازی خود را در جام تجربه می‌کند با ارسال بلند به نزدیکی‌های نقطه پنالتی یوسف النصیری را پیدا کرد و او از خروج اشتباه کاستا بیشترین استفاده را برد و با ضربه سر دروازه را باز کرد.

دقیقه ۴۹: پرتغال چیزی نمانده بود دروازه‌اش برای بار دوم باز شود. ارسال ایستگاهی خطرناک از جناح راست و باز هم از حکیم زیاش به تیر نزدیکتر و محوطه شش قدم رسید ولی توپ به درستی روی سر ال یمیغ جفت و جور نشد و توپ با برخورد به کاستا که بازهم نامطمئن خروج کرده بود به بیرون رفت.
لحظات حساس:
دقیقه ۵: اولین خطر جدی بازی را ژائو فلیکس ایجاد کرد. ضربه ایستگاهی استادانه برونو فرناندز از جناح راست به نزدیکی‌های محوطه شش قدم مراکش رسید. فلیکس به خوبی از تله آفساید خودش را آزاد کرد و با ضربه سر توپ را به سمت دروازه فرستاد اما بونو دروازه‌بان هوشیار مراکش، توپ را به کرنر فرستاد.

دقیقه 4: ضربه سر ژائو فیلیکس را یاسین بونو دفع کرد
دقیقه ۷: کرنر حکیم زیاش به میانه‌های محوطه شش قدم پرتغال رسید ولی النصیری نتوانست به خوبی توپ را با سرش هدایت کند و ضربه او درموقعیت مناسب از بالای دروازه به بیرون رفت.
 

موقعیت گل برای مراکش
 

موقعیت گل برای مراکش با  ضربه حکیم زیاش دقیقه ۱۷
 
دقیقه ۲۶: باز هم ارسال زیاش درون محوطه مراکش به النصیری رسید ولی با وجود اینکه بازیکنی مزاحم او نبود النصیری در زدن ضربه آخر کم دقت بود و این موقعیت هم برای مراکش از دست رفت.
 
دقیقه ۳۱: توپ بلند از میانه میدان به نزدیکی‌های محوطه با دفع ناقص ال‌یمیغ به ژائو فلیکس رسید و او هم سر ضرب با پای راست به سمت دروازه شلیک کرد ولی شوت او دوباره با برخورد به ال‌یمیغ به کرنر رفت.
 

فرصت برای پرتغال دقیقه ۳۰
دقیقه ۳۵: مراکش موقعیتهای خطرناکی ایجاد کرده ولی قدر آنها را تا اینجا ندانسته. پاس کات بک بوفال از جناح چپ به درون محوطه به عماله رسید ولی ضربه او آسمان بالای دروازه را شکافت.

مهار توپ توسط دربازه بان پرتغال دقیقه ۳۵
 

فرصت گل برای ژائو فلیکس دقیقه ۳۸

دقیقه ۴۵: برونو فرناندز از جناح راست و زاویه تنگ به سمت دروازه حرکت کرد ولی ضربه فنی او با عبور از بالای سر بونو به تیر افقی دروازه برخورد کرد و از دست رفت.

دقیقه ۴۴: شوت دیدنی برونو فرناندز به تیرک دروازه مراکش برخورد کرد
دقیقه ۴۸:گل نشدن ضربه سر راموس

دقیقه ۴۹: پرتغال چیزی نمانده بود دروازه‌اش برای بار دوم باز شود. ارسال ایستگاهی خطرناک از جناح راست و باز هم از حکیم زیاش به تیر نزدیکتر و محوطه شش قدم رسید ولی توپ به درستی روی سر ال یمیغ جفت و جور نشد و توپ با برخورد به کاستا که بازهم نامطمئن خروج کرده بود به بیرون رفت.

دقیقه ۵۸: ارسال اوتاویو از جناح راست به نزدیکی‌های نقطه پنالتی رسید. راموس ستاره پرتغال با پرواز بلند و ضربه سر توپ را به سمت دروازه بونو زد ولی ضربه او از کنار دروازه به بیرون رفت.
دقیقه ۶۴: سیلوا از جناح چپ نفوذ کرد و از نزدیکی‌های خط محوطه مراکش توپ را درون قوس محوطه و برونو فرناندز رساند. فرناندز با پای راست به سمت دروازه شوت زد ولی ضربه او با اختلاف چند سانتیمتری از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۸۳:همکاری رونالدو و ژائو فلیکس به شکل خطرناکی از دست رفت. یک و دوی فلیکس گوشه راست محوطه مراکش با کریستیانو او را در موقعیت شوت قرار داد ولی ضربه او با واکنش تک دست بونو به کرنر رفت.

سوپرسیو یاسین بونو که مانع از به ثمر رسیدن گل تساوی پرتغال شد.

دقیقه ۱+۹۰: چیزی نمانده بود رونالدو قفل دروازه مراکش را باز کند. پاس پشت مدافعان به رونالدو رسید و او همزمان با کنترل به سمت دروازه شوت زد ولی بونو توپ را در دو مرحله در آغوش کشید.

آخرین فرصت برای پرتغال با گل نشدن ضربه دونالد دقیقه ۹۱
حاشیه: گونچالو راموس اولین هت تریک جام‌جهانی در این دوره را در اولین بازی خود خلق کرد تا بعد از کلوزه در سال ۲۰۰۲ بازیکنی در اولین رقابت خود سه گل بزند.
 هر سه نماینده قبلی آفریقا در مرحله یک‌چهارم نهایی، دیدارشان به وقتهای اضافه کشیده شده است و البته همگی از دور رقابتها کنار رفتند.
 مراکش دو تغییر را نسبت به دیدار قبل داشته است. الیمیغ و عطیات الله جای آگرد و مزراوی را در ترکیب اولیه قرار گرفتند.
⁧مراکش تا اینجای جام بیشترین کلین شیت را داشته (۳) و جالب اینکه در ضربات پنالتی تا حالا دروازه‌اش باز نشده است.
با ۲۶ سال و ۳۳۲ روز این جوانترین ترکیب اولیه پرتغال در دیدار جام‌جهانی است.
رونالدو روی نیمکت یا در ترکیب اصلی، پادشاه لنز هاست.

در دقیقه ۲۴ برخورد برونور فرناندز و بونو بر سر تصاحب توپ روی هوا باعث سرنگونی هر دو بازیکن شد. بازیکنان مراکش اعتقاد داشتند برونو میتوانست از برخورد جلوگیری کند ولی با حضور داور مشکلات برطرف شد و بازی ادامه پیدا کرد.
النصیری چهارمین بازیکن آفریقایی است که در مرحله یک چهارم گلزنی کرده.

در دقایق تلف شده نیمه اول با برخورد فرناندز و حکیمی در محوطه نیمکت و بازیکنان پرتغال به شدت معترض بودند ولی داور اعتقادی به پنالتی نداشت.

 پرتغال در قطر با ۳ گل روی اشتباهات فردی از این نظر رتبه اول را دارد.یوسف النصیری با ۳ گل بهترین گلزن مراکش در تاریخ جام جهانی است.

۶ شکست آخر پرتغال در جام‌جهانی با شکست در نیمه اول رقم خورده است.
اما در اوقات اضافی بود که برونو فرناندز در محوطه جریمه تیم ملی مراکش توسط اوناهی عزالدین متوقف و نقش بر زمین شد. اما جالب اینجاست که داور نه تنها این صحنه را پنالتی اعلام نکرد، بلکه حتی تمایلی به بازبینی صحنه نیز نشان نداد و علیرغم اعتراض شدید بازیکنان تیم ملی پرتغال حتی بعد از سوت پایان نیمه نخست، آن‌ها با قبول شکست ۰-۱ نیمه اول را تمام کردند.

صحنه مشکوک در محوطه جریمه مراکش که داور اعتقادی به پنالتی نداشت
با حضور در زمین رونالدو به بازی شماره ۱۹۶ برای پرتغال رسید و حالا به شکل مشترک بیشترین بازی را برای یک تیم ملی در کارنامه دارد.

رومن سایس به دلیل مصدومیت زمین مسابقه را ترک کرد.

در حال بروزرسانی

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8304662/جام-جهانی-۲۰۲۲-قطرمراکش-یک-پرتغال-صفر

دکمه بازگشت به بالا