اخبار ورزشی

وزرات نیرو چه تعداد مجوز کسب و کار صادر کرده است؟

وزرات نیرو چه تعداد مجوز کسب و کار صادر کرده است؟
در شرایط فعلی اقتصادی کشور، تسهیل فضای کسب و کار یک امر الزامی محسوب می‌شود. واقعیت این است که اقتصاد کشور سال‌ها به صادرات نفت وابسته بوده و فراهم کردن بستر تولید و تسهیل فضای کسب و کار که عمدتا باید توسط دستگا ه‌های دولتی صورت بگیرد با قوانین، ضوابط و شیوه نامه‌های دست و پا گیر به هفت‌خوان رستم تبدیل شده بود.
اما حالا دیگر دستگاه‌ها با قانون تسهیل صدور مجوز‌ها نمی‌توانند برای ندادن مجوز های کسب و کار بهانه‌های غیر قابل توجیه بیاورند.

قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار امضا‌های طلایی را حذف کرد
در خصوص تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار عضو هیئت رئیسه مجلس نکته‌ای را بیان کرد.
آقای مجتبی یوسفی گفت: قانون تسهیل صدور برخی از مجوز‌های کسب‌وکار یکی از مترقی‌ترین قوانین در حوزه اشتغال است که به فرآیند فرسایشی صدور مجوز فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها برای ورود به بازار کار پایان می‌دهد. در کل تصویب قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار امضا‌های طلایی را حذف کرد.
یکی از دستگاه‌هایی که باید به درگاه صدور مجوز‌ها متصل و مجوز‌های خود را از این مسیر صادر کند، وزارت نیرو است.
بر اساس آخرین وضعیت منتشر شده از صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوز‌ها، از ابتدای امسال تا تاریخ ۱۱ آذر ۲۱۷۷ درخواست مجوز به وزارت نیرو ارسال شده است.
از مجموع مجوز‌های درخواست شده از وزارت نیرو ۱۱۲ مجوز تایید و صادر شده، ۱۸۲۹ مورد قابل تایید نبوده و ۴۱ مورد انصراف به ثبت رسیده است.
همچنین ۲ درخواست در فرآیند صدور قرار دارد، ۱۹۵ درخواست دیگر در حال بررسی اولیه است و ۱۱۷ مجوز نیز تاخیر در فرآیند بررسی را به ثبت رسانده است.
بر این اساس وزارت نیرو در میان ۲۲ دستگاه پایش شده، رتبه ۶ دستگاه‌های موفق در صدور مجوز را به خود اختصاص داده است.

اما در این بین هستند برخی از دستگاه هایی که از وظیفه قانونی خود شانه خالی می‌کنند در این خصوص رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد موردی را مطرح کرد.
درب‌های پشتی برخی دستگاه‌ها باز است!
آقای امیر سیاح گفت:در برخی وزارتخانه‌ها درب پشتی باز است و از آنجا مردم مراجعه حضوری می‌کنند و هنوز هم کاغذ و روش‌های متعارف مشاهده می‌شود.
در نهایت این را باید گفت اگر دستگاهی به قانون صدور مجوز‌های کسب و کار پایبند نباشد بنا بر وعده وزیر اقتصاد مجوز‌های معطل مانده از طریق درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار صادر می‌شوند.
آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: در همین آذر اولین صدور مجوز‌های جایگزین توسط خود درگاه ملی صورت خواهد گرفت.
بر اساس آمار های منتشر شده از ابتدای امسال تا ۱۱ آذر در مجموع ۴۸۳ هزار و ۷۹۳ درخواست مجوز کسب وکار در درگاه ملی مجوز‌ها ثبت شد که از این تعداد ۱۴۶ هزارو ۶۰ مجوز صادر شده است. از مجموع کل در خواست‌ها ۱۹۱ هزار و ۳۵۴ مورد رد شده است همچنین ۲۰ هزار و ۲۰۴ نفر نیز درخواست مجوز خود را پس گرفته اند.
به گفته کارشناسان تسهیل صدور برخی از مجوز‌های کسب و کار از هرگونه ایجاد انحصار جلوگیری کرده و یک رقابت جدی و سالم را در فضای کسب و کار به وجود می‌آورد حالا باید دید دستگاه‌های متخلف تا چه زمانی به مقاومت خود ادامه خواهند داد و با آنها چه برخوردی صورت خواهد گرفت؟
گزارش از کیمیا قلی پور

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8305056/وزرات-نیرو-چه-تعداد-مجوز-کسب-و-کار-صادر-کرده-است

دکمه بازگشت به بالا