اخبار سیاسی

فرصت ایجاد بانک مشترک بین ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای

فرصت ایجاد بانک مشترک بین ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری
شانگهای
محمدحسین فضلی مسئول رویداد ایران اگزیسکو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سال ۱۴۰۰ ایران عضو سازمان همکاری شانگهای شد، پیمان شانگهای پنجاه درصد از ظرفیت دنیا را دارد و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری است و ما می‌توانیم از کشوری مثل چین که اقتصاد دوم دنیا است برای به روز کردن تکنولوژی‌های کشورمان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: برای بی اثر کردن تحریم با ارتباطات اقتصادی می‌توانیم به این مهم برسیم.
فضلی بیان کرد: فرصت دیگر سازمان همکاری شانگهای ایجاد یک بانک مشترک بین کشورهای عضو است. از آنجایی که ما تحریم هستیم در مبادلات تجاری و اقتصادی مشکل داریم و نمی‌توانیم انجام دهیم، اما اگر با کشورهای عضو پیمان شانگهای یک بانک مشترک تاسیس کنیم و یک سیستم مالی همانند سوییفت برای مبادلات انجام دهیم، می‌توانیم به پول‌هایمان دسترسی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ۲۶ شهریور سالگرد پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای است، تصریح کرد: با وزارت کشور، وزارت خارجه، وزارت صمت و کشاورزی صحبت‌هایی کردیم تا رویدادی را برگزار کنیم که کشورهایی که عضو سازمان همکاری شانگهای هستند را با شرکت‌ها و هولدینگ‌های بزرگی که دارند به یک نمایشگاه و یک کنفرانس دعوت کنیم.
فضلی ادامه داد: نمایشگاه برای حضور شرکت‌های تجاری و اقتصادی و کنفرانس هم برای نشست‌های مسئولان دولتی کشورها و فعالان اقتصادی ما با فعالان اقتصادی آنها خواهد بود‌ تا زمینه‌های همکاری فراهم شود.
وی گفت: اگر بتوانیم سرمایه گذار خارجی را به صنایع خود مثل صنایع نفت و گاز، خودرو، کشاورزی و غیره وارد کنیم قطعا با رشد اقتصادی خوبی مواجه می‌شویم و باید از شرکت‌های داخلی دعوت کنیم تا در این نمایشگاه حضور یابند تا بتوانند به کشورهای دیگر صادرات داشته باشند.
مسئول رویداد ایران اگزیسکو بیان کرد: این رویداد در دو بخش نمایشگاه و کنفرانس در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم جناب رئیس جمهور و یا در صورت حضور نیافتن آقای رئیسی صحبت‌هایی با آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور شده تا در این برنامه شرکت کنند.
وی با بیان اینکه نمایشگاه در نمایشگاه بین المللی تهران در زمینی به مساحت پنجاه هزار متر مربع برگزار می‌شود، افزود: یک پیمان همکاری دیگر به نام اوراسیا وجود دارد که قرار است ایران در آن عضو شود و احتمالا ایران یکی از اعضای اصلی آن شود.
فضلی گفت: در سازمان همکاری کشورهای اسلامی هم عضو هستیم و سعی می‌کنیم برخی از کشورهای عضو این سازمان را به این نمایشگاه دعوت کنیم.
وی اظهار کرد: ما در این رویداد معاونت‌های مختلفی مثل اقتصادی، نمایشگاهی، اجرایی داریم و کنفرانس یک دبیر دارد.
فضلی تصریح کرد: رویداد ایران اگزیسکو در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، فناوری‌های شرکت‌های دانش بنیان، حمل و نقل، بانک، بیمه و سرمایه گذاری، دارو و تجهیزات پزشکی، کشاورزی و صنایع غذایی، خودروسازی، حوزه انرژی، صنایع فولاد و صنعت گردشگری برگزار می‌شود.
مسئول رویداد ایران اگزیسکو بیان کرد: از اهداف اصلی این رویداد تغییرات بخش خصوصی و فعالیت تجاری و اقتصادی در عرصه بین الملل، بسترسازی پایگاه‌ها برای توسعه صادرات، جذب سرمایه‌های خارجی، فعال کردن بخش خصوصی در عرصه تجارت بین المللی، بسترسازی برای بهره مندی از طرح یک کمربند یک جاده، بسترسازی برای افزایش شرکای تجاری و توسعه روابط اقتصادی برای شرکت‌های حاضر در این رویداد است.
وی در پایان گفت: قبل از سفر رئیس جمهور به اجلاس سازمان همکاری شانگهای یک بسته پیشنهادی به مرکز تحقیقات و توسعه تقدیم می‌کنیم تا اگر صلاح دانستند رویداد ایران اگزیسکو را اعلام کنند تا شرکت‌های عضو کشورهای سازمان همکاری شانگهای در آن حضور یابند.
 

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8233842/فرصت-ایجاد-بانک-مشترک-بین-ایران-و-کشورهای-عضو-سازمان-همکاری-شانگهای

دکمه بازگشت به بالا