اخبار سیاسی

اینستاگرام و واتس اپ به ایران می‌آیند

اینستاگرام و واتس اپ به ایران می‌آیند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان: حجت الاسلام جواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: با دستن دهان‌ها افکار بسته نمی‌شود و انسان‌ها آرام نمی‌‌گیرند. ما باید مغز‌ها، فکرها، دیدگاه‌ها و نگاه‌ها را تغییر دهیم لذا فیلتر کردن قطعا نتیجه مثبتی نداشته و ندارد.
وی اظهار کرد: فیلتر کردن باعث نمی‌شود مردم کمتر فضای مجازی ببینند اتفاقا درصد خیلی کمی کاهش پیدا کرده آن هم به جهت اینکه هجمه بسیار زیادی در حوزه فیلترینگ است.
نماینده مردم بردسکن و کاشمر در مجلس بیان کرد: فیلترینگ باعث شده تا فروش VPN در فضای غیررسمی آنقدر زیاد شود که بخش زیادی از هزینه‌های مردم و پول این کشور خرج VPN شود. این VPN را چه کسی تولید می‌کند همان که ما با آن ارتباط خوبی ندارد.
نیک بین تصریح کرد: خرید VPN یعنی فروش اطلاعات شخصی ما به یک کشور واسطه و بعد به آن کشور مبدا؛ مثلا اگر بخواهیم از واتس اپ استفاده کنیم و مبدا کشور الف باشد ما به صورت مستقیم نمی‌توانیم به آن کشور مرتبط شویم لذا می‌رویم به کشور ب اطلاعات خود را می‌دهیم و بعد می‌آییم از کشور الف اطلاعاتمان را می‌گیریم.
وی اضافه کرد: این امر یک زحمت برای مردم، خروج ارز از کشور، پایین آمدن خرید و فروش‌های اینترنتی و درست کردن بازار سیاه برای VPN فروش‌ها است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: تصمیم جدی برای جلوگیری از فروش VPN بعد از اغتشاشات گرفته خواهد شد و جلوی شرکت‌های VPN فروش گرفته می‌شود.
نیک بین با بیان اینکه فیلتر باقی نمی‌ماند، اظهار کرد: طبق گزارش‌هایی که داده شده احتمال زیاد اینستاگرام و واتس اپ به ایران می‌آیند و تا جایی که مطلع هستم به اجمال شرایط ایران را قبول کردند.
اینستاگرام و واتس اپ که هر دو متعلق به شرکت آمریکایی متا هستند تا کنون زیر بار درخواست‌های ایران برای داشتن نمایندگی در کشورمان نرفته بودند، اما از آنجا که این دو پلتفرم در کشورهای دیگر طبق قوانین آن کشورها کار می‌کنند لذا نمی‌توانند بهانه‌‌ای برای فعالیت نکردن طبق قوانین ایران داشته باشند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8307535/اینستاگرام-و-واتس-اپ-به-ایران-می‌آیند

دکمه بازگشت به بالا