اخبار سیاسی

مراسم پاسداشت و جشن آیین کهن شب یلدا در وزارت خارجه

مراسم پاسداشت و جشن آیین کهن شب یلدا در وزارت خارجه
با توجه به ثبت جهانی شب یلدا به عنوان نوزدهمین میراث ناملموس ایران در یونسکو (مشترک با افغانستان) و در راستای معرفی آیین بلندترین شب سال به همسران دیپلمات‌های مقیم در ایران، مراسمی در این خصوص در دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه برگزار شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از وزارت امور خارجه، در این مراسم که خانم امیر عبداللهیان (همسر وزیر امور خارجه)؛ تعدادی از بانوان سفیر و همسران دیپلمات‌های بیش از ۳۰ کشور جهان حضور داشتند، به توصیف هویت فرهنگی شب یلدا، جایگاه و ریشه تاریخی آن در فرهنگ و نزد خانواده‌های ایرانی، توجه به طبیعت و گاهشماری سنتی، ارج نهادن به جایگاه مهم زنان و کودکان در خانواده، دوستی و مهمان نوازی پرداخته شد.
اجرای سرود‌های مختلف توسط گروه ناشنوایان دستان گویا، معرفی لباس و زبان محلی اقوام ایرانی بر اساس استان، نقالی خوانی اشعار شاهنامه فردوسی، معرفی دیوان و فال حافظ شیرازی از دیگر برنامه‌هایی بود که مورد استقبال گسترده مدعوین قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، نمایندگی سازمان ملل در تهران، اکو، مجمع شهرداران آسیایی، دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی، دبیرخانه اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی و صندوق جمعیت ملل متحد از جمله سازمان‌های بین المللی بودند در این مراسم شرکت داشتند.
در حاشیه این مراسم، سفره شب یلدا، کارگاه خوش نویسی، فال حافظ و دیگر نماد‌های شب چله از جمله کرسی به نمایش گذاشته شد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8310103/مراسم-پاسداشت-و-جشن-آیین-کهن-شب-یلدا-در-وزارت-خارجه

دکمه بازگشت به بالا