اخبار سیاسی

رونمایی از سامانه شفافیت مالی در انتخابات سال آینده

رونمایی از سامانه شفافیت مالی در انتخابات سال آینده
محسن اسلامی مدیرکل انتخابات وزارت کشور در تشریح بخشی از جزئیات لایحه جامع انتخابات گفت: این لایحه در راستای تحقق وعده‌ها و برنامه‌های وزیرکشور و با هدف تجمیع قوانین انتخابات، ایجاد وحدت رویه، سهولت و شفافیت و تشکیل کارگروه تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان وزارت کشور با محوریت معاونت برگزار شد.
وی ادامه داد: با برگزاری جلسات مستمر، لایحه جامع انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری، تدوین و در پنجم آذرماه امسال برای معاون اول رئیس جمهور فرستاده شد.
مدیرکل انتخابات وزارت کشور فهرست لایحه جامع انتخابات را دارای یک مقدمه و ۱۰ فصل شامل کلیات، کیفیت انتخابات، شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان، هیات‌های اجرایی، اعلام داوطلبان و رسیدگی به صلاحیت آنها، تبلیغات، شفافیت منابع مالی داوطلبان، شکایات و نحوه رسیدگی به آن، صدور اعتبار نامه و آغاز دور جدید و جرایم تخلفات و مجازات‌ها برشمرد و گفت: برای نخستین بار سامانه شفافیت مالی در انتخابات سال آینده رونمایی می‌شود و تمامی هزینه‌های نامزد‌های انتخاباتی و حمایت‌های احزاب در این سامانه ثبت می‌شود.
اسلامی تشکیل کارگروه ساماندهی تبلیغات انتخابات و برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی از دیگر بند‌های مهم این لایحه برشمرد و افزود که تلاش بر این است تا در انتخابات سال ۱۴۰۲ فرایند‌های تبلیغات نامزد‌ها و برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی رعایت شود.
مدیرکل انتخابات وزارت کشور محور و اساس کار در لایحه انتخابات سیاست‌های ابلاغی ۱۸ بندی مقام معظم رهبری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد و گفت: در این لایحه پیش ثبت نام نامزد‌ها از جمله مسائل نوآورانه در لایحه است که به سهم خود زمانی را برای ثبت نام داوطلبان و موضوع احراز شورای نگهبان فراهم می‌سازد.
اسلامی در بخش دیگری به فشردگی زمان که در قانون‌های قبلی انتخابات وجود داشته اشاره کرد و گفت: در این لایحه هم به آن توجه شد که فرایند ثبت نام و احراز صلاحیت‌ها در یک بازه زمانی مناسب‌تر صورت گیرد که این امر در لایحه تقدیمی به هیات دولت پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: در این لایحه برای تمام انتخابات، هیات‌های اجرایی مرکزی پیش‌بینی شده که در قوانین قبلی تنها برای انتخابات ریاست جمهوری این سازوکار مهم در نظر گرفته شده بود. همچنین در حوزه نظارت شورای نگهبان بر تایید صلاحیت داوطلبان، تامین سلامت انتخابات، فرایندی تعاملی و همکاری با شورای نگهبان در نظر گرفته شده است.
مدیرکل انتخابات وزارت کشور یادآور شد که لایحه جامع انتخابات با آسیب شناسی قوانین انتخابات گذشته و با بهره گیری از نظرات کارشناسان و صاحب نظران عرصه انتخابات با ۲۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی تهیه و تدوین شده است و در ادامه ابراز امیدواری کرد که این لایحه به سرعت در دستور کار هیات دولت برای فرستادن به مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8306466/رونمایی-از-سامانه-شفافیت-مالی-در-انتخابات-سال-آینده

دکمه بازگشت به بالا