آخرین اخبار

“فقه نظام” باید برای حل مشکلات جامعه اسلامی مورد استفاده قرار گیرد

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین کمیل قنبرزاده روز دوشنبه در نشست ظرفیت های فقه نظام برای اسلامی سازی علوم انسانی که به میزبانی دانشگاه بین المللی اما (ره) برگزار شد، افزود: در ابتدای انقلاب گروه های مختلفی مثل چپ گراها و منافقان معتقد بودند که از راه های مختلف می شود مساله عدالت و مشکلات کشور را حل کرد و در ادامه حتی طیف هایی در بین مسوولان مشاهده شد که معتقد بودند با نگاه لیبرالی و سرمایه داری می توان مشکلات را مرتفع کرد.
وی ادامه داد: در نهایت به این مساله رسیدیم که این سووال باید از روحانی و غیرروحانی و مسوولان نظام پرسیده شود و منحصر به تحصیل کردگان دانشگاه ها نباشد و باید سوال کرد که آیا واقعا مشکلاتی که در نظام اسلامی داریم راه حلی برای آن از آموزه های اسلامی پیدا می شود؟
این استاد حوزه با بیان اینکه برای پاسخ به این پرسش ها چالش های متعددی وجود دارد، یادآور شد: اگر چه موضوع بسیار تخصصی است و بیشتر حوزه های علمیه و دانشگاه هایی که طراح تولید علم و دانش هستند مخاطب این مساله هستند اما موضوع دیگر، نگاهی است که ما به آموزه های اسلامی داریم و اساسا اینکه وقتی بخواهیم پاسخ یک سووال را از نگاه اسلامی استخراج کنیم چگونه این کار را باید انجام دهیم و این خیلی مهم و بسیار تاثیرگذار است.
حجت الاسلام والمسلمین قنبرزاده با طرح این پرسش که آیا نوع ورود ما در آموزه های اسلامی، ورود برای حل مساله است و آیا واقعا برای مدیریت تورم، قیمت ارز و یا مبادلات با کشورهای همسایه و خارجی اساسا آموزه اسلامی در این موارد داریم یا نداریم؟،گفت: امروز همه ما متمرکز شده ایم که اگر بخواهیم اوراقی را منتشر کنیم آیا حلال است یا حرام؟ آیا همه اسلام همین است یا اینکه برای حل مساله اصلی راهکاری وجود دارد یا ندارد، و اگر پاسخ برای حل مساله وجود دارد پس چرا برروی آن متمرکز نمی شویم و بگوییم که ما برای حل مساله تورم مدل اسلامی داریم و البته برای ابزارهایش نیز باید قانون شرعی لحاظ شود.
به گفته وی، خود ما که متصدی اسلامی سازی بودیم گفتیم برای پرسش به سووالات اصلی، اساتید دانشگاه از تجربیات دنیا استفاده کنند و پاسخ بدهند و ما هم فقط برای حلال بودن یا حرام بودن این روش ها نظر فقهی ارایه دهیم.
این استاد حوزه افزود: تا وقتی که ما برای حل اساسی ترین مسایل نظام اسلامی خودمان وارد کشف مسایل از اسلام نشویم آن وقت باید هم توقع داشته باشیم که آن استادی که شیفته غرب و دلبستگی هایی که به آن دارد برای ما از طریق مسایل اسلامی موضوعات را حل و فصل کند. 
حجت الاسلام والمسلمین قنبرزاده با اشاره به اینکه هر آن چه که برای اداره نظام و حاکمیت نیاز داشته باشیم در اسلام وجود دارد، خاطرنشان کرد: فقها در طول تاریخ و یک هزار سال گذشته، حکومت نداشتند و تنها با افراد سروکار داشتند، حکومت کار خود را انجام می داد و یک فرد برای مسایل شرعی و احکام به فقها مراجعه می کرد.
وی تصریح کرد: اینکه جامعه چگونه باید اداره شود، سووال فقهای ما نبود چون در معرض آن نبودند اما با ایجاد جمهوری اسلامی وقتی فقهات در راس حکومت قرار گرفت سووالات جدید مطرح شد، اینکه چگونه کشور را اداره کنیم، چگونه جامعه را بسازیم، این همانی است که از آن تعبیر می کنیم به مساله فقه نظام، یعنی فقاهتی که برای حل مسایل مربوط به نظام اسلامی و جامعه سازی که در تعبیر بزرگانی چون آیت الله اراکی از آن به مکلف کلام تعبیر شده است. 
وی بیشتر توضیح داد و گفت: در واقع ما یک افراد داریم و یک جامعه، هویت جامعه از رابطه بین امام و امت تشکیل می شود، یعنی اگر بخواهیم از نگاه اسلامی جامعه را تعریف کنیم جامعه یک امام دارد و امتی که اراده اش با اراده امام گره خورده  و این می شود جامعه، پس مرزهای جغرافیایی تعیین کننده جامعه اسلامی نیست و ممکن است فردی کیلومترها از مرز اسلامی فاصله داشته باشد اما خود را جزو امت آن امام تعریف کرده باشد و در عین حال نیز ممکن است فرد دیگری کنار بیت رهبری خانه داشته باشد اما جزو امت او تعریف نشده باشد.

1970-01-01 00:00:00

منبع خبر : https://www.irna.ir/news/84872545/%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1

دکمه بازگشت به بالا