اخبار ورزشی

مصرف گاز به ۵۹۰ میلیون متر مکعب رسید

مصرف گاز به ۵۹۰ میلیون متر مکعب رسید
امروز میز اقتصاد به بررسی افزایش مصرف گاز و مدیریت مصرف صنایع و نیروگاه ها با حضور حسینی رئيس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های گاز و پتروشیمی، اسکندری معاون راهبردی و تولید شرکت برق حرارتی، طاهری رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، کوشکی معاون مرکز راهبردی مرکز گاز کشور، سعیدی کارشناس حوزه انرژی پرداخت.
 سوال: از آخرین وضعیت تولید و مصرف گاز در کشور بفرمایید؟
کوشکی: تقریبا از اواخر این هفته با ورود جبهه ی هوای سرد مصرف گاز به صورت تدریجی افزایش پیدا کرد و در روز چهارشنبه به پانصد و نود میلیون متر مکعب رسید. مصرف بخش خانگی طبق پیش بینی ها به ششصد میلیون متر مکعب هم می‌رسد و تا هفتصد میلیون متر مکعب هم افزایش پیدا می کند.
در این روز ها نسبت بین تابستان و زمستان و بین مصارف خانگی و صنعتی جا به جا می شود و مصارف بخش خانگی بیشتر می شود. ما هر ساله پیش بینی برای افزایش مصارف گاز داریم و قبل از شروع فصل سرما تمهیدات در نظر گرفته می‌شود و متناسب با افزایش مصرف در بخش صنعت محدودیت هایی ایجاد می  شود.
سوال: چقدر محدودیت ایجاد شده است ؟
کوشکی: در صنایع فولاد،پتروشیمی و سیمان و… میزان محدودیت متفاوت است. در صنعت سیمان حدود هفتاد درصد محدودیت داشته اند و  صنعت فولاد حدود پنجاه درصد محدودیت داشته است.
سوال: شما چه پیش بینی از مصرف گاز دارید ؟
طاهری: در قانون اینگونه است که اگر محدودیتی در گاز به وجود بیاید ابتدا نباید بر صنعت اعمال شود و اگر صنعت خساراتی ببیند دولت باید آن را بپردازد. هیچ صنعتی تا کنون نبوده است که برای قطع گاز ضرر داشته باشد. در صنعت سیمان مثلا کاهش تولید نخواهیم داشت فقط سوخت عوض می شود و با سوخت مایع مازوت تأمین می‌شود. همه صنایع مشعل دوم دارند.
اگر بهره وری را بالا ببریم و مصارف کامیون ها را کاهش دهیم نزدیک یک و نیم میلیارد دلار صرفه جویی کرده ایم. وضعیت مان در بهره وری خوب نیست جا دارد در بخش های مختلف نوسازی داشته باشیم اما بودجه وجود ندارد و نیاز به سرمایه گذاری داریم که بتوانیم صرفه جویی چند میلیارد دلاری داشته باشیم. 
سوال :چه کار هایی برای بهینه سازی باید انجام شود؟
سعیدی: ما باید سیاست های صنعتی داشته باشیم. عقل کل نیاز داریم که از بالا به انرژی نگاه کند. پول به اندازه کافی برای توسعه میادین گازی نداریم‌. وزرا در سال های گذشته دنبال این بخش نبوده و اکنون دنبال تولید هستند ولی بحث بهینه سازی چندان پر رنگ نیست و این مشکل ساز خواهد شد چون ما پول نداریم.
سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟
حسینی : صنعت پتروشیمی به چند محصول نیاز دارد، بعضی از پتروشیمی های ما خوراک مایع استفاده می کنند و مشکلی ندارند اما بعضی از آنها مثل پلیمری ها که از گاز مصرف می کنند مشکل دارند.  برنامه بهینه سازی و صرفه جویی داریم اما تحقق پیدا نکرده است. میتوانیم سوخت واحد های پتروشیمی ها را هم غیر گاز استفاده کنیم اینها حدود سی میلیون متر مکعب در روز سوخت مصرف دارند اینها می‌توانند سوختشان را به سمت مایع ببرند. 
سوال: قانون زمین مانده ای وجود دارد که باید انجام داده  اما نشده است ؟
طاهری: با توجه به مشکلات و بودجه کشور به منابع اهمیت داده نمی شود. ما یک برنامه داریم که یک نفر که کامیون کهنه دارد تحویل بدهد و کامیون نو با تسهیلات کم دریافت کند‌. وزارت نفت برای سوخت منابع باید در نظر می‌گرفت اما این کار را نکرد. در نظارت گیر برنامه ای داریم. موانع وزارت هم سعی کردیم که رفع کنیم.
سوال: شما نظرتان درباره مشکلاتی که باید رفع می‌شد چیست ؟
اسکندری : راه های کشور روند بهبود را طی می‌کنند اما ما برای شتاب آن به بهره وری نیاز داریم. راندمان مورد رضایت ما هم نیست و باید روند بهبود را طی کند. ما زیر بیست درصد هم در نیروگاه ها داریم و در زمان های اجبار استفاده می شوند و تعدادشان بسیار محدود است. طبق برنامه  اکنون جهت گیری مان به سمت نیروگاه هایی با راندمان بالای پنجاه درصد است.
 نزدیک هفت هزار مگاوات در برنامه های جدی مان داریم و سرمایه گذاری های دولتی و غیر دولتی آن در حال انجام است. تقریبا امسال حدود پنج هزار مگاوات افزایش خواهیم داشت که بخشی از آن سرمایه گذاری مگاواتی است. امیدوارم که عدد ۳۹.۲ را بتوانیم افزایش دهیم.
سعیدی: ما باید به حوزه گاز جزیره ای نگاه نکنیم. یزد،کرمان،گلستان،زنجان و… طرح های جدید دارند که تایید شده وقتی ما گاز نداریم چرا باید طرح های جدید بدهیم. حوزه های دیگر هم به گاز نیاز دارند.
طاهری: صنایع ما باید به سمت ذخیره گاز در تابستان بروند تا بتوانند در فصل سرما از آن استفاده کنند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8315484/مصرف-گاز-به-۵۹۰-میلیون-متر-مکعب-رسید

دکمه بازگشت به بالا