اخبار سیاسی

آمریکا با ریاکاری، ارعاب و اجبار، رویه‌های قانونی سازمان ملل را نقض کرد

آمریکا با ریاکاری، ارعاب و اجبار، رویه‌های قانونی سازمان ملل
را نقض کرد
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در سخنانی در کنفرانس وزرای امور خارجه کشور‌های عضو گروه ۷۷ بعلاوه چین، این گروه را به عنوان بزرگترین ائتلاف بین دولتی کشور‌های در حال توسعه، ابزاری برای تامین منافع جمعی و ارتقای ظرفیت مذاکره‌ی مشترک این کشور‌ها در مسائل عمده اقتصادی بین‌المللی در نظام سازمان ملل دانست.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: اکنون پس از گذشت چند دهه از تاسیس و با وجود موانع و چالش‌های فراوان، گروه ۷۷، رهبری قدرتمندی را از خود نشان داده و ثابت کرده است که همکاری بین‌المللی تنها راه حفظ ارزش‌های مشترک و مقابله با چالش‌هایی است که فراروی کشور‌های در حال توسعه قرار دارد.
ایروانی با تاکید بر موضوع اصلی کنفرانس وزرای امور خارجه‌ی گروه ۷۷ بعلاوه چین، یعنی بررسی چالش‌های کنونی و ایجاد تاب‌آوری در برابر بحران‌های آینده، یکی از مهمترین بحران‌های کنونی در جهان را خطر اتخاذ رویکرد‌های یکجانبه در قبال مسائل چندجانبه دانست.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: چنندجانبه گرایی همچنان از همه سو، از جمله از طرف یکجانبه گرایی خطرناک، تحت فشار شدید قرار دارد و نمونه بارز چنین خطری را دیروز در نشست اکوسوک شاهد بودیم که متأسفانه بار دیگر دیکتاتوری یکجانبه، قلدرمآبی محض، ریاکاری، سوء استفاده از قدرت سیاسی، ارعاب و اجبار و نیز بکارگیری استاندارد‌های دوگانه توسط آمریکا و متحدانش، بر چندجانبه گرایی، رویه‌های قانونی و حاکمیت قانون فائق آمد و در نتیجه به عضویت قانونی جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن بناحق پایان داده شد.
ایروانی افزود: در پی این ماجراجویی سیاسی، سازمان ملل متحد و ارگان‌های اصلی آن و ارزش‌های اساسی ملل متحد از طریق تضعیف اصول منشور و دستکاری آیین کار اکوسوک توسط آمریکا مورد تهاجم قرار گرفت.
سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: لذا اگر واقعاً به دنبال راه‌حلی برای بحران‌های جهانی هستیم، باید در مقابل این گونه اقدامات یکجانبه و غیرقانونی بایستیم و در غیر این صورت، همه ما، دیر یا زود، با پیامد‌های فاجعه بار چنین رویکردی مواجه خواهیم شد.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: “خوشبختانه گروه ۷۷ بعلاوه چین، همیشه مهمترین بازیگر بین المللی در رد اقدامات یکجانبه قهرآمیز غیرقانونی و تحریم‌های یکجانبه نامشروع بوده است، اما در این راستا، کشور‌های در حال توسعه بیش از پیش نیاز به ارتقای همکاری داشته و باید از تمامی ظرفیت‌ها و ابتکارات بین المللی و منطقه‌ای در این زمینه برای تقویت نقش گروه ۷۷ بعلاوه چین به عنوان مهم‌ترین و کارآمدترین بازیگر بین المللی استفاده مناسبی کرد.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت دسترسی بدون مانع کشور‌های در حال توسعه به نظام تجارت جهانی و افزایش سهم این کشورها، لزوم پر کردن شکاف‌های درآمدی و دیجیتالی، تامین منابع لازم برای سرمایه گذاری در اقتصاد‌های در حال توسعه و نیز تسهیل انتقال فناوری و دانش فنی تاکید و نقش گروه ۷۷ را در ایجاد اجماع و ائتلاف بین المللی در خصوص موضوعات فوق مهم ارزیابی کرد.
وی تصریح کرد گروه ۷۷ باید از ظرفیت‌های مجامع بین المللی ذیربط برای ارتقای منافع و حقوق کشور‌های در حال توسعه و دفاع از آن‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، توسعه‌ای و بین المللی حداکثر استفاده را ببرد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8309714/آمریکا-با-ریاکاری-ارعاب-و-اجبار-رویه‌های-قانونی-سازمان-ملل-را-نقض-کرد

دکمه بازگشت به بالا