اخبار استان ها

اعطای تسهیلات به ۴۰۲ طرح اقتصادی در قزوین

اعطای تسهیلات به ۴۰۲ طرح اقتصادی در قزوین
ایسنا/قزوین مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان قزوین گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ تا هفتم شهریور ۱۴۰۱ در استان قزوین ۱۳۲۵ طرح مورد تأیید کمیته‌های استانی قرار گرفته از این تعداد ۸۶۰ طرح در مرحله پرداخت قرار دارند و تسهیلات ۴۰۲ طرح نیز پرداخت شده است.

امیر خلیلی‌خواه در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان قزوین که یکشنبه ۱۳ شهریور در استانداری قزوین برگزار شد، در گزارش آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بر اساس منابع بودجه‌ای این بند قانونی ۳۲۰ هزار میلیارد ریال از منابع ردیف ۲۸ مصارف جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، وجوه حاصل از تنفیذ بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، منابع داخلی موسسات عامل، منابع در اختیار و مجاز دستگاه‌های اجرایی مرتبط، منابع صندوق ملی، سود حاصل از سپرده منابع در مؤسسه عامل، تسهیلاتی جهت ایجاد و توسعه، تولید اشتغال و کارآفرینی با اولویت استان‌های با نرخ بیکاری بالا اعطا می‌شود.
وی ادامه داد: بر اساس بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ به منظور رشد و پیشرفت استان‌های کشور از طریق ارتقاء بهره‌وری توسعه سرمایه‌گذاری، تکمیل واحدهای نیمه تمام و ظرفیت خالی بنگاه‌های تولیدی بر پایه آمایش سرزمین و همچنین حمایت از پروژه‌های دانش بنیان و پیشران و بسط و عدالت سرزمینی منابعی جهت افزایش تولید و اشتغال و کارآفرینی و ارتقای رشد اقتصادی تخصیص پیدا خواهد کرد.
مدیرکل افتصاد و دارایی تصریح کرد: منابع تبصره ۱۸ شامل مبلغ ۸۵۰ هزار میلیارد ریال، ۲۰ درصد از اعتبار قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه، مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از ردیف ۱۰۱۰۰۵، وجوه مربوط به بند «ز» تبصره ۷ این قانون، بازگشت منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مولدسازی و منابع حاصل از فروش اموال منقول و غیرمنقول مازاد در سطح ملی و استانی، سهم استان‌ها از حقوق دولتی معادن و مازاد درآمدهای استانی است.
وی اشاره کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۰ تا هفتم شهریور ۱۴۰۱ در استان قزوین ۱۳۲۵ طرح مورد تأیید کمیته‌های استانی قرار گرفته از این تعداد ۸۶۰ طرح در مرحله پرداخت قرار دارند و تسهیلات ۴۰۲ طرح نیز پرداخت شده است.
خلیلی‌خواه در اشاره به عملکرد استان قزوین در بند «الف» قانون بودجه تبصره ۱۸ در کشور بیان کرد: در مقوله ارزش تسهیلات طرح‌های در حال بررسی، استان قزوین با ۷.۳ درصد در رتبه دوم کشوری قرار دارد، همچنین در تعداد طرح‌های در حال بررسی سهم استان قزوین از کل کشور ۹.۲ درصد بوده و جایگاه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: سهم استان قزوین در تعداد طرح‌های پرداخت شده از کل کشور ۱.۷ درصد بوده و در جایگاه ۲۶ کشور قرار گرفته است. همچنین ارزش تسهیلات طرح‌های مورد تأیید کمیته استانی از سهم کل کشور ۲.۳ درصد است که در جایگاه ۲۱ قرار دارد. در تعداد طرح‌های تأیید شده در کمیته‌های استانی سهم استان قزوین ۱.۸ درصد سهم کشور است و در جایگاه ۲۷ کشور قرار دارد.
سرانه تسهیلات پرداختی به هر طرح اقتصادی در قزوین ۱۱۶ میلیارد ریال است
مدیرکل اقتصاد و امور دارایی خاطرنشان کرد: استان قزوین از لحاظ اندازه تسهیلات پرداخت شده در جایگاه هفتم کشور قرار دارد و سرانه پرداختی به هر طرح در استان معادل ۱۱۶ میلیارد ریال بوده است.
این مسئول در دستور دوم این جلسه در خصوص جدول توزیع اعتبارات استانی بند «الف» تبصره ۱۶ قانون بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ توضیح داد: تبصره ۱۶ یا همان تسهیلات تکلیفی، تسهیلاتی قرض‌الحسنه برای اشتغال‌زایی هستند. بانک مرکزی مکلف است برای حمایت از اشتغال از طریق بانک‌های عامل مبلغ یک میلیون و ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه را به اجرای این بند اختصاص دهد؛ عدم اجرای یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری است.
وی افزود: مشاغل ایجاد شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پایش در سامانه ناظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شود. در این بند مبلغ ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال به سازمان بهزیستی کشور اختصاص پیدا خواهد کرد. به‌منظور تسهیل دسترسی به اعتبار و پوشش ریسک، تسهیلات خرد پرداختی با هدف اشتغال‌زایی به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده شده است نسبت به ایجاد صندوق تضمین اقدام کنند.
مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان قزوین بیان کرد: در راستای اشتغال دانش بنیان و صنایع خلاق در سراسر کشور و تمامی استان‌ها اولویت با مناطق محروم بوده و بانک مرکزی مکلف شده است از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس انداز جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی را با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق تخصیص دهد.
خلیلی‌خواه در پایان گفت: البته بر اساس شاخص‌های جمعیت و نرخ بیکاری مبلغ ۶۲۰ هزار میلیارد ریال از منابع این بند بین استان‌ها و شهرستان‌ها تخصیص پیدا خواهد کرد و در هر استان استاندار مسئول ایجاد اشتغال است. همچنین تخصیص اعتبارات در هر استان با اولویت ایجاد اشتغال در مناطق محروم و حاشیه‌نشین است.
انتهای پیام

سورس :
https://www.isna.ir/news/1401061310302/اعطای-تسهیلات-به-۴۰۲-طرح-اقتصادی-در-قزوین

دکمه بازگشت به بالا