اخبار استان ها

وضعیت توزیع درآمد در خراسان رضوی بهتر از میانگین کشوری است

وضعیت توزیع درآمد در خراسان رضوی بهتر از میانگین کشوری
است
ایسنا/خراسان رضوی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی درباره ضریب جینی استان در سال ۱۴۰۰ گفت: این ضریب در کل استان در سال گذشته ۰.۳۵۵۲ و در نقاط شهری استان ۰.۳۴۴۷ و در نقاط روستایی ۰.۳۳۰۳ بوده است. ضریب جینی در کل کشور در سال ۱۴۰۰، ۰.۳۹۳۸، در نقاط شهری ۰.۳۷۵۷ و در نقاط روستایی ۰.۳۵۹۴ بوده است. بر این اساس مقدار ضریب جینی درسال ۱۴۰۰ برای استان نسبت به کشور کمتر و وضعیت استان در توزیع درآمدها بهتر است، اما نسبت به سال ۹۹ میزان ضریب جینی بیشتر شده است.

مجید نعیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی خراسان رضوی اظهار کرد: در سال ۳۰ طرح به سفارش مرکز آمار انجام و به آن ارسال می‌شود. این طرح‌ها به صورت برون سپاری بوده و امید است طرح زیارت از مصوبات شورای ملی زیارت نیز به زودی واگذار شود. این طرح‌ها به صورت ماهیانه، فصلی و سالیانه اجرا می‌شود.
وی درباره وضعیت شاخص اشتغال و بیکاری استان افزود: مجموع جمعیت بیکار و شاغل استان جمعیت فعال محسوب شده که اگر بر جمعیت بالای ۱۵ سال در استان تقسیم کنیم نرخ مشارکت اقتصادی به دست می‌آید. نرخ مشارکت اقتصادی دراستان در بهار سال جاری ۴۱.۹ درصد و جمعیت فعال  استان در این مدت ۲میلیون و ۹۲ هزار و ۲۷۱ نفر است که نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۹۸هزار و ۷۵۸ نفر افزایش یافته است. نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱.۴ درصد افزایش یافته است.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین نرخ بیکاری درفصل بهار سال جاری در استان ۷.۹ درصد و جمعیت افراد جویای کار در خراسان رضوی، ۱۶۵ هزار و ۲۸۹ نفر بوده  که نسبت به بهار سال گذشته، ۲۹ هزار و ۷۳۱ نفر افزایش داشته است. نرخ بیکاری در فصل بهار سال جاری نسبت به نسبت به بهار سال گذشته ۱.۱ درصد افزایش یافته است.
نعیمی تصریح کرد: سهم جمعیت شاغل دربخش کشاورزی ۱۷.۸، صنعت ۳۴.۴ و سهم خدمات ۴۷.۸ درصد بوده است که بخش خدمات بیشترین سهم درجمعیت شاغل در فصل بهار را داشته است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در شهر ۹.۶ و در روستا ۳.۳ بوده است. نرخ مشارکت برای مردان ۷۱.۲ و برای زنان ۱۲.۴ بوده است. نرخ بیکاری برای آقایان ۶.۷ و برای زنان در استان ۱۵ بوده است.
وی افزود:کل ارزش افزوده پیش‌بینی درسال ۱۴۰۰ با احتساب نفت به قیمت ثابت ۱۳۹۰ و میزان آن ۳۵۶ هزار میلیارد ریال و برای کل کشور ۷.۲ همت بوده است. کل ارزش افزوده برای سال ۱۴۰۰ با احتساب نفت به قیمت جاری برای استان ۳۶۸ همت بوده است. کل ارزش افزوده پیش‌بینی شده با احتساب نفت  درسال ۱۴۰۱ به قیمت ثابت ۱۳۹۰ برای استان  ۳۸۲ هزار میلیارد ریال و کل ارزش افزوده پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۱ با احتساب نفت به قیمت جاری برای استان ۵۶۴ همت بوده است.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی درباره ضریب جینی استان برای سال ۱۴۰۰ بیان کرد: ضریب جینی ضریبی عددی بین ۰ تا ۱ بوده و هر چه به  صفر نزدیک شود نشان می‌دهد توزیع درآمدعادلانه تر است. این ضریب در کل استان در سال گذشته ۰.۳۵۵۲ و درنقاط شهری استان ۰.۳۴۴۷ و در نقاط روستایی ۰.۳۳۰۳ بوده است. ضریب جینی در سال ۹۹ در کل استان ۰.۳۵ بوده است. همچنین ضریب جینی در استان در سال ۹۹ برای کل استان ۰.۳۵۲۶ و در نقاط روستایی ۰.۳۳۲۸ و در نقاط شهری ۰.۳۳۶۹ بوده است. ضریب جینی در کل کشور در سال ۱۴۰۰، ۰.۳۹۳۸، در نقاط شهری ۰.۳۷۵۷ و در نقاط روستایی ۰.۳۵۹۴ بوده است. بر این اساس مقدار ضریب جینی درسال ۱۴۰۰ برای استان نسبت به کشور کمتر و وضعیت استان در توزیع درآمدها بهتر است، اما نسبت به سال ۹۹ میزان ضریب جینی بیشتر شده است.
نعیمی درباره سهم ۲۰ درصد ثروتمندترین جمعیت به ۲۰ درصد فقیرترین جمعیت در کل استان در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: ۶.۳۱ بوده است. همچنین سهم ۲۰ درصدثروتمندترین جمعیت به ۲۰ درصد فقیرترین جمعیت در مناطق شهری ۵.۹۶ و سهم ۲۰ درصد ثروتمندترین جمعیت به ۲۰ درصد فقیرترین جمعیت در مناطق روستایی ۵.۲۴ است
وی درباره متوسط هزینه‌های سالانه خانوارهای شهری و روستایی استان گفت: هزینه‌های سالانه یک خانوادر شهری استان در سال ۹۹،   ۵۳۴ هزار و  ۲۲۶ هزار ریال و در کشور ۶۲۱ هزارو ۳۹۲ هزار ریال و در سال ۱۴۰۰، در خانوارروستایی ۸۲۷ هزارو ۷۷۷ ریال  و برای کل کشور ۹۲۵ هزار و ۰۱۷ هزار ریال بوده است.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی درباره متوسط درآمدها یک خانوار شهری و روستایی در استان در سال ۱۴۰۰ بیان کرد : متوسط درآمدهای سالانه یک خانوار شهری در کل کشور به ۱۱۲۴ میلیون ریال بوده است که این میزان برای استان ۹۳۶ هزار و ۲۴۵ هزار ریال و در خانوار روستایی در کشور ۶۳۷ هزار و ۱۳۲ هزار ریال بوده که در استان۵۲۴ هزار و ۳۶۶ هزار ریال بوده است.
نعیمی افزود: در زمینه هزینه‌های شهری در سال ۱۴۰۰ استان رتبه ۱۰ در کشور را به خود اختصاص داده و در سال ۹۹ رتبه استان در کشور ۱۴ بوده است. همچنین رتبه استان در زمینه متوسط درآمدها در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، ۱۸ بوده که میزان درآمدی مطلوب نیست. همچنین در زمینه متوسط هزینه روستایی در سال ۹۹ رتبه ۱۶ کشور داشته ایم و در سال ۱۴۰۰ رتبه ۱۰ را داشته ایم. در زمینه متوسط درامد روستایی در سال ۹۹، رتبه ۲۷ و در  سال ۱۴۰۰ رتبه ۲۳ کشور مربوط به خراسان رضوی است.
وی درباره سهم هزینه‌های غیر خوراکی از کل یک خانوار شهری  و روستایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سهم هزینه‌های غیر خوراکی از کل یک خانوار شهری و روستایی در کل کشور در سال ۱۴۰۰، ۷۳.۳ درصد و در استان  ۷۱.۴ درصد و سهم هزینه‌های خوراکی و دخانی از کل یک خانوار شهری در کل کشور ۲۶.۷ درصد و در استان ۲۸.۶ درصد بوده است. همچنین سهم هزینه‌های غیر خوراکی  از کل  یک خانوار روستایی در کل کشور ۶۰.۱ درصد و در استان ۶۰.۲ درصد و سهم هزینه های خوراکی و دخانی از کل یک خانوار روستایی در کل کشور ۳۹.۹ درصد و در استان ۳۹.۸ درصد بوده است.  
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی درباره تورم در مرداد ماه بیان کرد: تورم در مرداد ماه سال جاری ۱.۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۲.۸ درصد کاهش یافته است.
نعیمی افزود: این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۱.۷ و نقاط روستایی ۱.۹ درصد است که به ترتیب ۲.۶ و ۳.۱ درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ تورم نسبت به ماه قبل درکل خانوارهای کشور نیز در مردادماه سال جاری ۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ۲.۶ درصد کاهش یافته است. وی این شاخص را برای خانوارهای شهری کشور۲ درصد و نقاط روستایی ۱.۷ درصد اعلام کرد که به ترتیب ۲.۵ و ۳.۱ درصد کاهش یافته است.  
وی ادامه داد: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مرداد سال جاری درکل خانوارهای استان ۴۱.۴درصد است. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مرداد سال جاری در خانوارهای کل کشور ۴۱.۵ است. این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۴۰.۶و خانوارهای روستایی ۴۴.۱ درصد است که به ترتیب ۱.۴ و ۱.۶ درصد  افزایش یافته است.  
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه تورم ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ماه سال جاری در خانوارهای کل کشور ۴۱.۵درصد است که نسبت به مدت مشابه ۱ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۴۰.۹و خانوارهای روستایی ۴۴.۴ درصد هست که به ترتیب ۰.۹ و ۱.۲ درصد  افزایش یافته است.  
انتهای پیام

سورس :
https://www.isna.ir/news/1401060907321/وضعیت-توزیع-درآمد-در-خراسان-رضوی-بهتر-از-میانگین-کشوری-است

دکمه بازگشت به بالا