اخبار استان ها

بهورزان؛ فعالان گمنام عرصه سلامت

بهورزان؛ فعالان گمنام عرصه سلامت
ایسنا/زنجان امام جمعه طارم گفت: اگر به سلامت روحی توجه کرده و رعایت کنیم، به بیماری‌های جسمی نیز کم‌تر مبتلا می‌شویم.

حجت‌الاسلام مهدی منصوری پیش از ظهر امروز (۱۴ شهریورماه) در مراسم بزرگداشت روز بهورز در شهرستان طارم ضمن تبریک روز بهورز به بهورزان و جامعه بهداشت، اظهار کرد: همه ما دو نوع سلامتی داریم که شامل سلامتی روح و سلامتی جسم است که سلامتی روح بالاتر از سلامتی جسم قرار دارد.
وی با بیان اینکه اگر به سلامت روح توجه کرده و رعایت کنیم به بیماری‌های جسمی نیز کم‌تر مبتلا می‌شویم، افزود: کثیف‌ترین عضو بدن ناخن است و معده نمی‌تواند آن را حل کند و تنها جایی که میکروب در آن جمع می‌شود زیر ناخن‌ افراد است. همچنین یکی از دلایل اینکه ۱۴۰۰ سال پیش پیامبر (ص) فرموده‌اند نباید نماز صبح افراد قضا شود، این است که ۹۵ درصد سکته‌های انسانی هنگام نماز صبح رخ می‌دهد و به همین دلیل پیامبر (ص) فرموده‌اند تا در زمان نماز صبح بیدار باشید.
این مسئول با بیان اینکه خانه‌های بهداشت در روستاها همانند یک بیمارستان کوچک است که به برکت نظام جمهوری اسلامی الان در روستاها فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: پیامبر فرموده‌اند روزه بگیرید تا سالم بمانید، زیرا خود روزه گرفتن از ابتلا به بیماری‌های بسیاری در انسان جلوگیری می‌کند.
در ادامه این مراسم، فرماندار طارم نیز عنوان کرد: در ایام اخیر درگیر بیماری‌های متعددی همچون شیوع ویروس کرونا شده‌ایم و در رابطه با این‌گونه بیماری‌ها که واکسیناسیون اهمیت دارد، شما بهورزان می‌توانید نقش موثری در راهنمایی مردم داشته‌ باشید.
رضا انبارلو ادامه داد: بهورزان نقش موثری در متقاعد کردن مردم همانند بحث واکسیناسیون کرونا و سایر مسائل بهداشتی همچون تنظیم خانواده دارند و می‌توانند آموزش‌های لازم در حوزه‌های بهداشتی را به مردم ارائه دهند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم نیز در ادامه مراسم، بیان کرد: گسترش شبکه بهداشتی و درمانی در کشور ضمن دسترسی مستقیم به خدمات بهداشتی اولیه، نقش بی‌بدیلی را در توسعه سلامت در تمامی نقاط کشور دارد.
محمدرضا رفعتی گفت: اولین خانه بهداشت در ۱۲ شهریور سال ۱۳۶۳ با دستور وزیر بهداشت وقت تاسیس شد و در این راستا نیروهای رسمی و بومی تحت عنوان بهورز آموزش دیده و در جهت ارائه خدمات مختلف بهداشتی در روستاها تلاش می‌کنند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم با بیان اینکه در شهرستان ۴۲ خانه بهداشت فعال با حضور ۶۸ بهورز آماده خدمت‌رسانی به مردم شهرستان طارم است، خاطرنشان کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا در همه جا از زحمات کادر درمان و بیمارستان یاد شد ولی باید توجه کنیم که بهورزان نیز مهم‌ترین نقش را در زمینه واکسیناسیون و پیگیری افراد مبتلا به ویروس کرونا داشتند و بهورزان فعالان گمنام عرصه سلامت هستند.
انتهای پیام

سورس :
https://www.isna.ir/news/1401061411015/بهورزان-فعالان-گمنام-عرصه-سلامت

دکمه بازگشت به بالا