اخبار استان ها

قلمرو استاندارد برشی از قلمرو دولت است

قلمرو استاندارد برشی از قلمرو دولت است
ایسنا/فارس معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه، استاندارد وکیل مردم در نظارت بر رضایت از خدمات، ایمنی، محیط زیست، کیفیت زندگی و … است، قلمرو استاندارد را برشی از قلمرو دولت جمهوری اسلامی ایران دانست.

مهدی اسلام‌پناه بعد از ظهر چهارشنبه ١٦ شهریور در جلسه شورای استاندارد استان فارس بیان کرد: اگر جهش کیفی وجود نداشته باشد، در بحث مصرف داخلی هم در می‌مانیم.
او با بیان اینکه اصولا کالا و خدمات با کیفیت ابزار موثر زندگی اجتماعی محسوب می‌شود، افزود: نگاه ما به استاندارد، نگاه به قانون است.
او با بیان اینکه در قانون نظام استاندارد ایران، به تقویت و توسعه تاکید شده است، گفت: قانون‌گزار شان استاندارد را به این جهت زیر نظر مستقیم رئیس جمهور آورد تا اعلام کند که همه امور انسان از جمله رفتار و کردار، باید استاندارد شود.
اسلام‌پناه با بیان اینکه سازمان استاندارد ایران برابر قانون، وکیل مردم برای نظارت بر ادای حقوق اجتماع از جمله حق رضایت از خدمات، ایمنی، سلامت، حفظ محیط زیست، کیفیت زندگی مطلوب است، گفت: قلمرو فعالیت استاندارد، برشی از قلمرو دولت جمهوری اسلامی است.
او اضافه کرد: مرجعیت حاکمیتی، نظارتی و اطمینان بخشی به آنچه از کالا وخدمات که در کشور تولید یا به کشور وارد یا از آن خارج می‌شود؛ در قانون برای سازمان ملی استاندارد دیده شده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه نظارت سازمان استاندارد ایران، نظارت استصوابی است، از استاندار فارس خواست که ترک فعل‌های مقررات فنی در تدوین، تایید صلاحیت، حلال، انطباق، اوزان و…را به دادستانی معرفی کند.
اسلام‌پناه همچنین با بیان اینکه جهش وقتی رقم می‌خورد که به قانون اتکا کنیم و امنیت روحی و رضایت مردم در فضای بی اعتمادی جلب نمی‌شود، گفت: وظیفه داریم اعتماد عمومی را ارتقا دهیم و شان دولت هم برای ایجاد همبستگی از درون است.
استاندار فارس نیز در این نشست با تأکید بر مشارکت مردم در نظارت پیشنهاد داد: استانداردسازی اتوبوس‌های برون شهری و درون شهری باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
محمدهادی ایمانیه، با اشاره به وجود و توسعه باغ‌های پسته در فارس، یکی از نیازها را تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه پسته اعلام و با تاکید بر لزوم فرهنگسازی استاندارد، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه آگاه‌سازی بیشتری در جامعه انجام شود تا مردم با استاندارد آشنایی بیشتری پیدا کنند.
ایمانیه ادامه داد: استان فارس توان خوبی در حوزه علم و دانش دارد و ما آمادگی داریم برخی از استانداردسازی‌ها را به عنوان سفارش دریافت کنیم.
او با بیان اینکه اختلاف سلیقه‌هایی در برخی از موضوعات وجود دارد، گفت: اگر حاکمیت به استانداری تفویض شود می‌توانیم این اختلاف سلیقه‌ها را تا حدود زیادی برطرف کنیم.
استاندار فارس بیان کرد: استانداردها برای مصالح ساختمانی و مواردی که با سلامت مردم در ارتباط است باید با سرعت بیشتری مشخص شود. به عنوان مثال؛ کیفیت آسانسورها از مبدا تولید تا بهره‌گیری باید رعایت شود.
سرپرست اداره کل استاندارد فارس نیز در این نشست با اشاره به عملکرد سال ۱۴۰۰ این مجموعه گفت: در جمیع موارد به جز یک مورد بالغ بر ۱۰۰ درصد وظایف محوله انجام شده است و امسال هم برنامه‌های ابلاغی با جدیت پیگیری می‌شود. 
محمدمهدی رزمجو خاطرنشان کرد: رویکرد جدید این سازمان ارتقای کیفیت خدمات است که هم مشمول دستگاه‌های دولتی است و هم واحدهای خدماتی خصوصی می‌شود و با همکاری اتاق اصناف و سازمان صمت اولین آیین نامه اجرایی رسته خدمات تدوین شده که این خدمت براساس اصول استاندارد باشد. 
او با بیان اینکه اتحادیه‌ها در چهار گروه تقسیم‌بندی شدند تا رعایت استانداردها تحت نظارت انجام شود، گفت: دستگاه‌ها در اجرای استاندارد همکاری کنند چون دامنه فعالیت استاندارد زیاد است.با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دستگاه‌ها شیوه‌نامه‌هایی تدوین شود برای رتبه‌بندی دستگاه‌ها در ارتقای کیفیت فعالیت‌هایی که انجام می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی استان فارس نیز در این جلسه گفت: اختیارات سازمان استاندارد به استان تفویض شده و برای آزمایشگاه پسته هم و تجهیز ساختمان استاندارد هم امروز قول دادند.
جمال رازقی افزود: دفتر استانداردسازی در اتاق بازرگانی راه‌اندازی شده و امروز با سرعت بیشتری به کارش ادامه می‌دهد.
انتهای پیام

سورس :
https://www.isna.ir/news/1401061613003/قلمرو-استاندارد-برشی-از-قلمرو-دولت-است

دکمه بازگشت به بالا