اخبار سیاسی

راه‌ و روش پاسخ صحیح به روحیه پرسشگری جوان‌ها چیست؟

راه‌ و روش پاسخ صحیح به روحیه پرسشگری جوان‌ها چیست؟
همزمان با اغتشاشات اخیر، مسئله‌ای در کشور مطرح شد و حتی مورد تایید رئیس‌جمهور هم قرار گرفت و آن اینکه باید سازوکار و محلی بوجود آید تا منتقدان بتوانند در بستر و چارچوب آن به بیان نظرات و انتقادات خود بپردازند. اجرای صحیح و اصولی ماده ۲۷ قانون اساسی هم موجب پیشرفت کشور و پُرکردن خلاء ها می‌شود هم اینکه هرگز به دشمن اجازه نمی‌دهد خود را در میان صفوف منتقدان واقعی جا بزند.
مسئله مطرح شده اما مستقیما این حقیقت را بازگو می‌کند که مردم کشورمان ناظر دقیق عملکرد مسئولان هستند و از فهم دقیق سیاسی برخوردارند. آشنایی با مسائل و قوت تحلیل بالا حتی در میان نسل تازه به میدان آمده که همان دهه‌هشتادی ها هستند، هم به چشم می‌خورد. نسلی که ذهن‌هایشان پُر از سوال است و اگر به این روحیه پرسشگری به خوبی پاسخ داده شود، آنگاه همین نسل فعال و خوش‌فکر پیشران‌های حوزه پیشرفت و ترقی مملکت خواهند شد. ۲۶ مهرماه بود که آقای رئیسی با اشاره به وضعیت جوانان و نوجوانان در کشورمان بیان کرد: دانش‌آموزان و بچه‌های دهه ۸۰ ما در کنار شور و نشاط جوانانه، روحیه پرسشگری دارند. ممکن است آن‌ها درباره موضوعات مختلف گره‌های ذهنی برای‌شان ایجاد شود که اینجا نقش آموزش و پرورش و بویژه معلمان و مدیران برای باز کردن این گره‌های ذهنی و پاسخ‌دهی به شبهات بسیار مهم است. پرسش راهش پاسخ‌است، شبهه راهش حل شبهه است. اگر حرفی هم می‌زنند باید نگاه‌مان به اوبه عنوان یک دانش‌آموز با روحیه پرسشگری و نشاط باشد نه به عنوان یک تهدید.
موضوعی که به نظر می‌رسد رسانه‌های غربی نیز به خوبی به آن واقف بوده و از همین رو نیز در تلاشند تا با تکیه بر همین روحیه آن‌ها را به اعتراض‌های غیر مدنی را تشویق کنند. موضوعی که ما را بر آن داشت تا درباره روحیه پرسشگری جوان‌ها و راه پاسخ به آن بیشتر بدانیم.
ژیلا آهنگ زاده روانشناس بالینی در این زمینه معتقد است که پرسشگری و مطالبه گری در ذات هر انسان آگاهی وجود دارد، اما در بین نوجوانان و جوانان بیشتر دیده می‌شود حال باید دید که اگر این اتفاق نیفتد یعنی فرصت ابراز وجود و مطالبه گری به جوان‌ها و ده ۸۰‌ها داده نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
وی معتقد است که اگر انسان‌ها نتوانند به خواسته‌های خود برسند که یکی از این خواسته‌ها ممکن است پرسگری باشد دچار استرس می‌شوند و این استرس اگر حل نشده باقی بماند می‌تواند واکنش‌هایی را در پی داشته باشد. گفته می‌شود که خانم‌ها در واکنش به استرس‌های حل نشده به اعمالی نظیر غیبت و خرید‌های مکرر و یا اعمال جراحی زیبایی متعدد روی می‌آورند. همچنین آقایان در واکنش به این استرس‌های حل نشده به سو مصرف مواد و یا الکل، پرخاشگری و یا روابط متعدد جنسی می‌پردازند.
آهنگر زاده در ادامه گفت: حال اگر خانمی یکی از رفتار‌هایی که مربوط به آقایان است نظیر اعتیاد را داشته باشد و یا آقایی یکی از رفتار‌هایی که مربوط به خانم‌ها است نظیر خرید‌های مکرر را انجام دهد وضعیت روانی وخیم تری دارد که باید در اسرع وقت به روان پزشک و یا روانشناس بالینی مراجعه کند و این‌ها عواقب عدم ابراز وجود جوانان و پرسشگری و مطالبه گری است.
وی در پایان درباره راه حل این موضوع نیز بیان کرد: ما بزرگتر‌ها باید با سعه صبر و حوصله و با فرصت دادن کافی حرف‌های آن‌ها را بشنویم و با اطلاعات کافی به آنها پاسخ دهیم. اگر پاسخ نداشتیم تحقیق می‌کنیم و اگر بازهم نتوانستیم  پاسخ دهیم آن‌ها را به افرادی که توانمند هستند ارجاع دهیم و در جایی هم که حق با آن‌ها است نظرات آنها را بپذیریم.
 

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8265472/راه‌-و-روش-پاسخ-صحیح-به-روحیه-پرسشگری-جوان‌ها-چیست

دکمه بازگشت به بالا