اخبار فرهنگی هنری

اقبال خوب کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان

اقبال خوب کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان
علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر هفته کتاب در برنامه «کتاب فرهنگ» از رادیو فرهنگ درباره برنامه‌های دبیرخانه برای هفته کتاب گفت: در هفته کتاب امسال تلاش کردیم با مجموعه‌هایی که با مخاطب انبوه عمومی در ارتباط هستند، آن‌ها را به سمت وظیفه کاری‌شان ترغیب کنیم. مانند وزارت آموزش و پرورش. 
رمضانی ادامه داد: در این روز‌ها از کتابداران سراسر کشور تجلیل می‌شود. مجموعه ناشران با وزیر ارشاد دیدار خواهند داشت. از طرفی، تلویزیون اینترنتی کتاب راه‌اندازی شد و از روز گذشته برنامه‌های هفته کتاب را پوشش داد و از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ بعدازظهر در مجموعه تلوبیون برنامه‌هایش را روی آنتن می‌برد. 
مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه ۱۶ سال پیش در هفته کتاب خبرگزاری کتاب ایران پایه‌گذاری کردیم، افزود: ما در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران سایت اهدای کتاب داریم و بیشترین کتابی که از مجموعه خارج می‌شود برای مدارس است. حجم آثار منتشر شده در کشور در حوزه کودک و نوجوان قابل توجه است. حوزه کودک و نوجوان جزو حوزه‌هایی است که نمودارش در تعداد ناشران، تعداد عناوین، مجموعه شمارگان رو به صعود است و خانواده‌ها هم برای این طیف هزینه می‌کنند. 
وی توضیح داد: در ایام نمایشگاه بخش کودک و نوجوان همواره شلوغ‌ترین بود. یا حوزه کودک و نوجوان نمایشگاه مجازی کتاب پر تعدادترین حوزه کتاب‌هاست که خریداری شده است. 
رمضانی در پاسخ به سوال دیگر کارشناس برنامه مبنی‌بر اینکه باتوجه با سالروز زلزله غرب کشور و تخریب کتابخانه‌های سر پل ذهاب و قصر شیرین برای ساخت کتابخانه‌های آن مناطق برنامه‌ای وجود دارد، گفت: ساخت و نگهداری کتابخانه‌ها با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. سال گذشته و امسال در بخش منابع به این کتابخانه‌ها کمک کردیم و کمک خواهیم کرد. 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مدارس این را گفت: از آنجایی که کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مدارس در چرخه استفاده قرار می‌گیرد، بیشتر به آن‌ها کتاب اهدا می‌کنیم. سامانه کتاب فروشی‌ها هم یکی از ابزار‌های حلال مشکلات است. ما وقتی طرح‌های فصلی را در کشور داشتیم، برای شهر‌های فاقد کتاب فروشی فکری برای توزیع یارانه نکردیم. اما سامانه کتاب فروشی می‌تواند مجموعه شهر‌ها و روستا‌های فاقد کتاب فروشی را برخوردار از یارانه کتاب کند. همانطور که در نمایشگاه مجازی کتاب شاهد بودیم. اما اینبار به جای ناشران، کتاب فروشان سراسر کشور آثارشان را عرضه می‌کنند، ویترین‌شان را به اندازه مرز‌های کشور گسترده می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند. 
دبیر هفته کتاب توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۰ میلیارد تومان یارانه در دوره‌های اول اختصاص داده که به هر کتاب فروشی ۲۰ میلیون تومان یارانه تعلق می‌گیرد. هر فرد ایرانی ۱۸ سال به بالا با کد ملی و شماره همراه می‌تواند ثبت نام کند و خرید کند. بخشی از یارانه ارسال را هم وزارت ارشاد می‌پردازد و بخشی از این یارانه را شرکت ملی پست تخفیف می‌دهد. 
سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. 
روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و اهالی کتاب با آرمان‌های امام خمینی (ره) تجدید میثاق کردند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8281951/اقبال-خوب-کتاب‌های-حوزه-کودک-و-نوجوان

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا